PGD بهترین روش تعیین جنسیت \ مشاوره ژنتیک اصفهان

در تعیین جنسیت با روش PGD


تعین جنسیت با روش PGD

تعین جنسیت با روش PGD میتواند برای تشخیص جنین استفاده شود. جنین های مورد نظر برای رسیدن به حاملگی، می توانند به رحم زن وارد شوند.PGD تنها روش برای انتخاب جنسیت است که نزدیک به صد درصد دقیق است زیرا قبل از کاشت جنین در رحم انجام می‌گیرد. در حالیکه این روش دقیق‌ترین تکنیک است اما پیچیده‌ترین روش نیز محسوب می‌شود.

برای انجام تکنیک تشخیص ژنتیکی توسط مشاوره ژنتیک اصفهان  پیش از لانه‌گزینی، ابتدا باید IVF صورت گیرد. بدین صورت که پس از تحریک تخمدان، چند تخمک از مادر خارج می شود. سلول تخمک در آزمایشگاه با استفاده از اسپرم پدر در یک روش لقاح داخل آزمایشگاهی بارور می شوند.

PGD بهترین روش تعیین جنسیت | مشاوره ژنتیک اصفهان

کاربرد PGD

روش PGD بهترین، موثرترین و بی خطرترین روش پیشگیری از بیماری هایی همچون تالاسمی،کمخونی سلول داسی شکل، انواع عقب ماندگی های ذهنی، ناشنوایی، نابینایی و انواع سرطان ها ، شناسایی اختلال های کروموزومی آنوپلوئیدی مثل سندروم داون، سندرم ترنر، تریزومی ۱۸ ، تریزومی ۱۳ به شمار می رود. اگرچه ۶۰% موارد سقط های زود هنگام به سبب ناهنجاری های آنوپلوئیدی است،

برای افرادی که حامل جابه جایی کروموزومی اند، انجام PGD می تواند برای تست تخم یا جنین برای جابه جایی خاصی صورت گیرد تا خطر سقط و یا تولد نوزادی ناقص و عقب افتاده ی ذهنی ناشی از جابه جایی نامتوازن کروموزومی کاهش یابد

برای نقص های ژنتیکی مرتبط به ژنی خاص: زوج هایی که بیماری های ژنتیکی خاصی در خانواده هایشان سابقه دارد از قبیل بیماری تای ساچ، فیبروز سیستیک، دیستروفی عضلانی، سندروم X شکننده یا آتروفی عضلانی نخاعی، نیازمند انجام PGD پیش از حاملگی هستند .

برای تعیین نوع آنتی ژن های لوکوسیت انسانی : این مورد معمولاً توسط خانواده هایی درخواست می شود که علاقه مند هستند فرزند سالمی داشته باشند که مغز استخوان آن همانند دیگر اعضای خانواده باشد تا بتوانند از خون بند ناف آن برای درمان فرد بیمار خانواده استفاده کنند. این کاربرد توسط خانواده هایی که افرادی با آنمی فانکونی یا تالاسمی بتا دارند استقبال می شود

مشخص نمودن جنسیت پیش از حاملگی : کاربرد دیگر PGD مشخص نمودن جنسیت پیش از حاملگی است. تشخیص جنسیت در بیماری هایی مانند هموفیلی که وابسته به جنس است و بروز آن به خصوص در پسران بیشتر از دختران است در پیشگیری از بیمار موثر است .

PGD چگونه انجام میشود؟

پس از انجام تخمک گیری و IVF ، جنین های تشکیل شده در آزمایشگاه در محیط کشت رشد داده میشوند و سپس بعد ازچند روزاز جنینها بیوپسی گرفته میشود . به این معنا که با تکنیکهای خاص چند سلول از جنین در حال رشد گرفته شده و این سلولها در لوله های ازمایش کوچکی قرار داده شده و جهت تحلیل ژنتیکی مورد بررسی قرار میگیرند. برای شناسایی اختلالات رویان معمولا در روز سوم پس از لقاح ( مرحله 8-6 سلولی ) یک یا دو سلول هسته دار برداشته میشوند.پس از بیوپسی میتوان رویان را فریز کرد و یا به مدت طولانی تر کشت داد. سپس جنین سالم از نظر ژن های مورد نظر درشرایط و فرصت مناسب به رحم منتقل میشود.

 

‏چه بیماری‌ هایی با PGD تشخیص داده می‌شود؟

روش پی جی دی علاوه بر اینکه برای تعیین جنسیت قبل از بارداری به ‌کار می‌رود، بیماری‌های زیر را هم تشخیص می‌دهد:

آیا PGD  باعث آسیب جنین میشود؟

از نظر تئوری ، جدا شدن یک یا دوسلول از رویان باعث آسیب جنین میشود. البته درجنینهایی که به مرحله بلاستوسیست رسیده اند احتمال آسیب کمتر است و سلولهای بیشتری هم دارند ولی در مجموع با روشهای تکنیکی جدیدتر این احتمال کمتر شده است و این جنینها علی رغم حساس شدن ،در صورت فریز شدن نیز انجماد و ذوب را تحمل میکنند.

تعیین جنسیت جنین با PGD

در تعیین جنسیت با روش PGD در برخی از روش‌ ها برای جدا سازی اسپرم‌ها، از تفاوت اندازه اسپرم‌های حامل X و Y استفاده می ‌کنند. در این روش برای گردآوری اسپرم، اسپرم‌ های سبک ‌تر Y از اسپرم‌های X که سنگین‌ تر هستند  جدا سازی می ‌‌شوند. سپس اسپرم‌ های جدا شده برای بارورسازی مصنوعی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. یعنی، هنگام تخمک ‌گذاری، اسپرم مورد نظر را به داخل رحم وارد می ‌کنند.

یکی از دقیق‌ ترین روش ‌های تعیین جنسیت فرزند، تعیین جنسیت جنین با PGD است که تقریبا مشابه IVF عمل می ‌کند. در روش PGD، شانس بیشتری برای نظارت بر رویان‌ها وجود دارد.

مطالب مرتبط:

آمنیوسنتز و CVS

آزمایشات قبل از ازدواج درخصوص ژنتیک


جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *