عوارض سرطان کبد | مشاور ژنتیک اصفهان

عوارض سرطان کبد

سرطان کبد می تواند منجر به برخی عوارض شود. اینها ممکن است در اثر فشار تومور به مجرای صفراوی یا سایر اندامها، هورمونهای تولید شده توسط سلول های سرطانی، اختلال عملکرد کبد که منجر به تجمع سموم در بدن می شود یا مکانیسم های دیگر ایجاد شود.

برخی از عوارض بالقوه سرطان کبد عبارتند از:

کم خونی

کم خونی، کاهش تعداد گلبول های قرمز خون، یک عارضه بسیار شایع در سرطان کبد است و ممکن است به دلیل چند مکانیسم از جمله کمبود فاکتورهای لخته شدن خون منجر به خونریزی باشد. کم خونی در ابتدا می تواند پنهان باشد و به طور مکرر علائمی مانند خستگی، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، رنگ پریدگی پوست و سبکی سر ایجاد می کند.

انسداد مجرای صفراوی

صفرا در کبد ساخته می شود. تومورهای کبدی یا تومورهای مجاری صفراوی می توانند در داخل یک مجرا رشد کرده یا در مجار فشار وارد کنند و در نتیجه منجر به بروز انسداد مجاری صفراوی شود.

وقتی مجاری به هر دلیلی انسداد داشته باشد، معمولاً منجر به شروع سریع درد شدید و مداوم در قسمت فوقانی شکم راست، حالت تهوع، استفراغ، زردی و خارش می شود.

خون ریزی

کبد وظیفه ساخت پروتئین (عوامل لخته کننده) را دارد که به لخته شدن خون شما کمک می کند. هنگامی که درصد زیادی از کبد شما توسط سرطان احاطه شده است، دیگر به تعداد کافی پروتئین تولید نمی کند. در این وضعیت ممکن است خونریزی (حتی با تعداد طبیعی پلاکت) رخ دهد و کم خونی ایجاد شود. اولین علامت اغلب خونریزی هنگام مسواک زدن یا خونریزی مکرر از بینی است. خونریزی جدی تر، مانند خونریزی داخلی، ممکن است هنگام پیشرفت سرطان رخ دهد.

فشار خون بالا پورتال

سرطان کبد (و سایر بیماری های کبدی) نیز می تواند به روش دیگری منجر به خونریزی از دستگاه گوارش شود. تومور درون کبد می تواند جریان خون را دشوار کند. فشار حاصل از ورید ( فشار خون بالا ) باعث افزایش فشار در رگ های خونی بالا تنه، مانند مری می شود.

این وریدها ضعیف تر از وریدهای بزرگتر هستند و می توانند به واریس تبدیل شوند، دقیقاً مانند آنچه در پاهای افراد یا در شکم در بعضی مواقع با بیماری کبد مشاهده می کنید. هنگامی که این واریس پاره شود، می تواند منجر به خونریزی گسترده مری شود.

کلسیم خون بالا (هیپرکلسمی)

سرطان کبد ممکن است از طریق چند مکانیزم مختلف منجر به افزایش سطح کلسیم در خون (هیپرکلسمی بدخیمی) شود. این وضعیت ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ، ضعف شدید عضلانی و گیجی شود که در صورت عدم درمان می تواند به کما و حتی مرگ منجر شود.

سندرم هپاتورنال

سندرم هپاتورنال بیماری است که در آن بیماری کبد به علت تغییر در رگ های خونی و کاهش جریان خون در کلیه ها منجر به بیماری کلیه می شود. سندرم هپاتورنال با سرطان کبد و سایر اشکال بیماری کبدی بسیار شایع است. تخمین زده می شود که 40 درصد افرادی که به سیروز کبدی مبتلا هستند، ظرف پنج سال به این سندرم مبتلا می شوند. متأسفانه، در این افراد معمولاً برگشت پذیر نیست مگر اینکه پیوند کبد انجام شود.

عوارض سرطان کبد | مشاور ژنتیک اصفهان

انسفالوپاتی کبدی

آنسفالوپاتی کبدی گاهی یک عارضه ترسناک برای سرطان کبد است. اما در واقع یک دلیل قابل برگشت علائم است که می تواند شبیه به بیماری آلزایمر باشد. آنسفالوپاتی کبدی می تواند منجر به از دست دادن حافظه، گمراهی، تغییر شخصیت و گیجی شدید شود.

روش هایی برای درمان انسفالوپاتی وجود دارد. اما پیش آگهی معمولاً به میزان تومور بستگی دارد.


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

اشنایی با انواع تالاسمى آلفا

علائم و علت بروز گاستروپارزی چیست؟

روش های تشخیص و درمان گاستروپارزی

درمان سرطان پیشرفته و مکرر سرطان کلیه

2 دیدگاه ها

  • ایا وجود لخته خون در ورودی کبد خطرناکه .بیماری داریم که لخته در وردی کبد گیر کرد و حتی به نای هم صدمه وارد کرد باید ایا با دارو و درمان لخته خون برطرف میشه یا خطرناکه ‌خطرش چیه به کجاها ضربه وارد میکنه هکه لخته حرکت کنه ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *