تشخیص سرطان معده | مشاور ژنتیک اصفهان

تشخیص سرطان معده و پیشگیری از آن

برای تشخیص سرطان معده و شناسایی مراحل این بیماری، پزشکان از روش ها و آزمایشات زیر استفاده می کنند:

معاینه بدنی و بررسی تاریخچه بیمار: پزشک برای معاینه بدن برای بررسی علائم عمومی مانند بر آمدگی های غیر طبیعی، بیمار را معاینه کرده و سابقه پزشکی و خانوادگی او را بررسی می کند.

شمارش کامل خون (CBC): پزشکان برای تشخیص بهتر بیماری، آزمایش خون را برای بررسی تعداد سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون، و پلاکت و مقدار هموگلوبین تجویز می کند.

آندوسکوپی فوقانی: از این روش برای بررسی و ارزیابی عملکرد و ساختار غیرطبیعی مری، معده و اثنی عشر بیمار استفاده می شود است. آندوسکوپی فوقانی یک لوله نازک همراه با نور است که از طریق دهان وارد دستگاه گوارش بیمار می شود.

بلع باریم: در روش بلع باریم از اشعه ایکس برای بررسی ساختار مری و معده استفاده می شود. مایع باریم که توسط بیمار بلع می شود در مری و معده بیمار جریان پیدا می کند و به دنبال آن از اشعه X برای تشخیص مناطق غیر طبیعی استفاده می شود.

سی تی اسکن اسکن CAT: از این روش برای تهیه تصاویر دقیق قسمت های مختلف بدن و دستگاه گوارش استفاده می شود.

بیوپسی: بیوپسی و نمونه برداری از بافت معده معمولاً در طی آندوسکوپی انجام می شود. نمونه بافت نیز ممکن است از نظر عفونت هلیکوباکتر پیلوری بررسی شود.

پیش آگهی سرطان معده

پیش آگهی و شانس بهبودی و تعیین گزینه های درمانی بیماری به موارد زیر بستگی دارد:

تشخیص سرطان معده | مشاور ژنتیک اصفهان

پیشگیری سرطان معده

هنوز محققان علت دقیق سرطان معده را تشخیص نداده اند بنابراین هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد. اما برخی راهکارها و تغییرات در سبک زندگی می تواند خطر بروز این سرطان را تا حدودی کاهش دهند.

برخی راهکار های که شما می توانید برای پیشگیری از سرطان معده در نظر بگیرید، عبارتند از:

  • با کاهش مصرف غذاهای شور و دودی از معده خود محافظت کنید.
  • ورزش کنید. ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده همراه است.
  • سعی کنید در طول روز میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • سیگار نکشید. در صورتی که سیگاری هستید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین انواع دیگر سرطان را افزایش می دهد.
  • در صورتی که عوامل خطر ابتلا به این بیماری را دارید سعی کنید به صورت دوره ای وضعیت سلامتی خود را کنترل کنید و در صورت بروز علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • عفونت های معده را درمان کنید. اگر عفونت پیلوری دارید آن را درمان کنید. آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری ها را از بین ببرند.
  • غذاهای سالم و میوه و سبزیجات تازه زیادی بخورید. آنها حاوی فیبر و ویتامین های زیادی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
  • وزن خود را در سطح سالم حفظ کنید. اضافه وزن یا چاقی نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • مصرف آسپرین یا NSAID را مدیریت کنید. اگر روزانه آسپیرین مصرف می کنید تا از بروز مشکلات قلبی یا داروهای NSAID برای ورم مفاصل جلوگیری شود، با پزشک خود در مورد چگونگی تأثیر این داروها بر معده صحبت کنید.

عوامل خطر و پیشگیری از سرطان معده

سرطان معده از ترکیب عوامل محیطی و تغییرات ژنتیکی خاص ناشی می شود. با وجود روند رو به کاهش در سراسر جهان، پیشگیری از سرطان معده باید در اولویت قرار گیرد. نقش محافظتی میوه های تازه و سبزیجات سبز تیره، سبز روشن و زرد سرشار از کاروتن B، ویتامین C، E بسیار مشخص است و به نظر می رسد کاروتن B در کاهش خطر بروز سرطان معده نقش موثری داشته باشد. بسیاری از تحقیقات نشان می ده استعمال دخانیات خطر ابتلا به GC، را افزایش می دهد. و افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری از GC قرار دارند.


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

علائم و علت بروز گاستروپارزی چیست؟

روش های تشخیص و درمان گاستروپارزی

درمان سرطان پیشرفته و مکرر سرطان کلیه

عوارض سرطان کبد چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *