سرطان معده 

سرطان معده 


سرطان معده 

سرطان معده (به انگلیسی: gastric cancer) به زمانی گفته می‌شود که سلول‌های سرطان روی پوشش داخلی معده ایجاد می‌شوند.

نشانه‌های اولیهٔ این بیماری شامل مواردی از قبیل: سوزش معده، درد ناحیه بالای شکم، تهوع و بی‌اشتهایی می‌شود. نشانه‌های بعدی عبارتند از موارد همچون: کاهش وزن، زردی پوست، استفراغ، مشکل بلع غذا و مشاهدهٔ خون در مدفوع به همراه نشانه‌های دیگر.

این نوع از سرطان ممکن است گسترش یابد و از معده به دیگر اعضای بدن، به خصوص کبد، ریه‌ها، استخوان، دیواره شکم و گره‌های لنفاوی سرایت کند.

سرطان معده 

عفونت به وسیلهٔ باکتری هلیکوباکتر پیلوری

سرطان معده

معمول‌ترین عامل این بیماری عفونت به وسیلهٔ باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که دلیل بیش از ۶۰ درصد از موارد ابتلای بیماری می‌باشد.

نوع خاصی از هلیکوباکتر پیلوری میزان خطر بیشتری در مقایسه با دیگران دارد. دیگر عوامل معمول این بیماری مواردی همچون خوردن ترشی سبزیجات و سیگار کشیدن است.

حدود ده درصد از این بیماری در خانواده‌ها ایجاد می‌شود و بین یک تا سه درصد از موارد به دلیل سندرم‌های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین شخص مانند سرطان معده منتشر شده از وراثت به وجود می‌آیند. بسیاری از موارد سرطان معده شامل کارسینوم معده هستند.

این نوع بیماری به چند زیرشاخه تقسیم می‌شود. لنفوم و تومورهای مزانشیمال نیز ممکن است درون معده ایجاد گردند. در بسیاری از موارد، سرطان معده طی چندین مرحله، در طول چندین سال پیشرفت می‌کند.

تشخیص این بیماری معمولاً به وسیلهٔ بافت‌برداری هنگام آندوسکوپی انجام می‌شود. معمولاً در ادامه، تصویربرداری پزشکی صورت می‌گیرد تا مشخص شود که آیا بیماری به بخش‌های دیگرِ بدن سرایت کرده‌است. ژاپن و کره جنوبی، دو کشوری هستند که بیشترین تعداد ابتلای به این بیماری در آن‌ها مشاهده شده‌است، غربالگری برای تشخیص سرطان معده.

 

 

 

رژیم غذایی:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و همین‌طور ترک سیگار خطر این نوع سرطان را کاهش می‌دهد. شواهد اولیه‌ای وجود دارد که درمان باکتری هلیکوباکتر پیلوری ابتلا به بیماری را در آینده کم می‌کنددر صورتی که بیماری در مراحل اولیه درمان گردد، بسیاری از موارد دیگر رفع می‌شوند.

درمان این بیماری شامل این موارد می‌شود: جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و درمان هدفمند. اگر درمان دیر اتفاق بیفتد، مراقبت تسکینی توصیه می‌شود.

عواقب این روند در سطح جهان، اغلب ناچیز و کمتر از ۱۰ درصد نرخ بقای پنج ساله است. این امر بیشتر به خاطر افرادی با نوع پیشرفتهٔ این بیماری می‌باشد.در ایالات متحده نرخ بقای پنج ساله ۲۸ درصد است. در حالی که این میزان در کرهٔ جنوبی، بیشتر به خاطر تلاش‌ها برای غربالگری، بیش از ۶۵ درصد می‌باشد.

 

 

 

 

در سطح دنیا، بیماری سرطان معده پنجمین عامل پیشتاز سرطان و همچنین سومین عامل پیشتاز موارد مرگ می‌باشد که از این میان هفت درصد از موارد کلی سرطان و ۹ درصد از موارد مرگ را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۱۲، این بیماری در ۹۵۰ هزار نفر در سراسر جهان مشاهده شد و باعث مرگ ۷۲۳ هزار نفر گردید. پیش از دههٔ ۱۹۳۰ در بسیاری از نقاط دنیا، از قبیل ایالات متحده و بریتانیا، معمول‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان به‌شمار می‌رفت.

از آن زمان تاکنون، نرخ مرگ ناشی از این بیماری در بسیاری از نقاط دنیا کاهش یافته‌است کارشناسان بر این باورند که این امر بدین سبب است که در نتیجهٔ توسعه و پیشرفت سردسازی به عنوان یکی از راه‌های تازه نگاه داشتن موادغذایی، خوردن غذاهای نمک‌سود شده و ترشیجات کاهش یافته‌است.

سرطان معده بیشتر در کشورهای آسیای شرقی و اروپای شرقی اتفاق می‌افتد و در مردان دو برابر بیشتر از زنان است.

اگر شما با علائم سرطان معده تا حدودی آشنا باشید ، شايد با كمك پزشك خود بتوانيد در مراحل اوليه (كه شروع درمان آسان است)، بيمارى را تشخيص دهيد.

2) قابل توجه است که سرطان معده در افراد مسن  شایعتر است ولی در جوان ها سیر مهاجم تر و بدتری دارد.

3) ممكنست در اوایل شروع سرطان معده علایم زير ديده شوند:

  • سوء هاضمه
  • احساس نفخ بعد از غذا
  • سوزش سر دل
  • احساس تهوع ملايم
  • نداشتن اشتها

 

4) البته سوزش سر دل و يا سوء هاضمه، بعد از يك وعده غذا به معناى سرطان نيست، اما اگر اين علایم تكرار شوند، بايد با پزشك خود صحبت نماييد، تا اگر ريسك فاكتور هاى ديگرى هم داريد، براى رديابى مشكلات معاينه شويد.

 

5) توجه داشته باشید که با رشد تومور معده ممكنست شما با علایم جدى تر نیز مواجه شوید، مانند:

  • درد معده
  • وجود خون در مدفوع
  • استفراغ
  • از دست  دادن بى دليل وزن
  • دشوارى در بلع
  • زردی پوست يا سفيدى چشم
  • ورم معده
  • يبوست يا اسهال
  • احساس ضعف، سستى و خستگى
  • سوزش سر دل

 

 

 

 

شروع سرطان معده با تشكيل سلول هاى سرطانى در لايه داخلی جدار معده می باشد، اين سلول ها قابليت تبديل به تومور را دارند.

بيمارى به تدريج و در طى سال ها شكل می گیرد و به آن “سرطان گاستريك” نيز مى گويند.

شیوع سرطان معده در مردان دو برابر زنان است. این کنسر در افراد دارای آتروفی مخاط چندکانونی و متاپلازی روده ای، بیشتر دیده می شود. در تومورهای معده، احتمال بدخیم بودن بیشتر از خوش خیم بودن است (در مجموع 93% تومورهای معده، بدخیم و 7% خوش خیم هستند) و تومورهای بدخیم در جوانان سیر بدتری دارد.

کانسر معده اگر علائم ایجاد کرده باشد، اغلب قابل شفا نیست، و هدف از درمان، افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیمار است.

 

 

انواع سرطان معده

Stomach Cancer Types

 

آدنوکارسینوم معده:

شایعترین بدخیمی معده است که بیش از 90% تمامی سرطان های معده را شامل می شود.

نشانه های زودرس، مشابه گاستریت (التهاب) مزمن بوده و شامل دیس پپسی (سوء هاضمه) ، دیسفاژی (اختلال در بلع ) و تهوع می باشد.

میزان بقای 5 ساله برای سرطان معده پیشرفته زیر 20% باقی مانده است، زیرا رژیم های شیمی درمانی موجود، تاثیر اندکی دارند.

 

لنفوم معده:

در این نمونه از سرطان معده از لحاظ بالینی علایم سیری زودرس، بی اشتهایی و کاهش وزن را داریم. نقش هلیکوباکتر در لنفوم معده شناخته شده است. خونریزی در لنفوم معده شایع نیست. شایع ترین محل لنفوم اولیه دستگاه گوارش است که بیش از %90 از نوع غیر هوچکین سلول B است.

به دو دسته تقسیم می شود:

1 low grade ( (درجه پایین) : ممکنست نوع درجه پایین به درمان هلیکوباکتر پیلوری (عامل عفونت معده) به تنهایی جواب دهد و نیازی به جراحی ندارند.

) High grade (2درجه بالا):  در نوع درجه بالا، ریشه کن کردن هلیکوباکتر پیلوری به تنهایی کافی نیست.

 

 

GIST معده:

نادرترین تومور معده است و منشا آن سلولهای بینابینی کاجال می باشد. دو سوم کل تومورهای GIST در معده رخ می دهد. تومورهای GIST کوچک، تصادفی یافت می شوند ولی تومورهای بزرگ باعث کاهش وزن، درد شکم، سیری زودرس و خون ریزی می شوند. گسترش آن بیشتر خونی است و متاستاز به غدد لنفاوی در آن نادر است.

 

 

 


 

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *