سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم1

سرویکس (Cervix) یا دهانه رحم، ورودی رحم است که بالای واژن قرار دارد. سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که ظاهر سلول‌های دهانه رحم غیرعادی شده و به صورت غیر قابل کنترل رشد کرده و به بافت‌های اطراف خود دست اندازی می‌کنند.

 غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم برای شناسایی زودرس تغییرات سلولی که با گذشت زمان تبدیل به سرطان می‌شود حائز اهمیت است.
غربالگری شامل روش های زیر می باشد:

  • پاپ اسپرم به روش سنتی با استفاده از لام
  • پاپ اسپرم به روش مایع (لیکوئید)
  • بررسی ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

     

    علت سرطان دهانه رحم

  • اکثر موارد سرطان دهانه رحم بعلت آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد سرطان در قسمت‌های دیگر بدن مثل واژن، مقعد، دهان، گلو و بخش خارجی دستگاه تناسلی مردان و زنان شود.
    این ویروس که در طی رابطه جنسی از فرد مبتلا به فرد دیگر انتقال می‌یابد بسیار شایع است و اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند حداقل یک بار در طول عمر خود دچار این عفونت می‌شوند. عفونت با این ویروس معمولا بدون علامت است و اکثرا خود به خود از بین می‌رود و یا باعث تغییرات خفیفی در سلول‌های دهانه رحم می‌شود که بعد از پاک شدن ویروس از بدن این تغییرات هم بر می‌گردد و طبیعی می‌شود. عفونت با انواع پرخطر ویروس ممکن است از بین نرود و باعث تغییرات شدید سلول‌های دهانه رحم و پیشرفت به سمت سرطان شود.

 

توصیه‌ها:

  • در خانم‌های متاهل ۲۱ تا ۲۹ ساله یا خانم هایی که 3 سال از ازدواج آن ها می گذرد هر ۳ سال پاپ اسمیر انجام شود.
  • درخانم‌های ۳۰ تا ۶۵ ساله هر ۵ سال تست پاپ اسمیر و ویروس هر دو با هم و یا هر ۳ سال پاپ اسمیر به تنهایی انجام شود.
    اگر در طی این مدت سرطان دهانه رحم و یا تغییرات شدید سلولی در آزمایشات غربالگری یافت نشود، بعد از ۶۵ سالگی می‌توان غربالگری را متوقف کرد.
    توجه داشته باشید که حتی بعد از برداشتن رحم هم نیاز به غربالگری دارید، یعنی اگر جراحی به علت سرطان دهانه رحم بوده و یا در غربالگری‌های قبل از جراحی تغییرات شدید داشته اید، تا ۲۰ سال بعد از جراحی باید غربالگری را ادامه دهید. ضمنا واکسیناسیون ویروس پاپیلوما شما را از انجام غربالگری بی نیاز نکرده و باید بر اساس گروه سنی خود برنامه غربالگری را ادامه دهید.

آیا غربالگری غیر طبیعی به معنای ابتلا به سرطان است؟

تست غربالگری غیر طبیعی به معنی این نیست که شما حتما سرطان دارید. اکثر این تغییرات سلولی به ویژه اگر خفیف باشد، مخصوصا در خانم‌های جوان و سالم خود به خود با حذف ویروس از بدن، طبیعی می‌شود و تغییرات شدید هم حتی اگر برطرف نشود چند سال طول می‌کشد تا به سرطان تبدیل شود.
در برخی موارد نیاز به تکرار تست بوده و یا از روش‌هایی مثل کولپوسکوپی و نمونه برداری از دهانه رحم برای تایید استفاده می‌شود.

کولپوسکوپی:

روشی است که بوسیله آن با بزرگنمایی، نمای دهانه رحم و واژن بررسی می‌شود و در جاهایی که مشکوک به تغییرات سلولی است نمونه برداری انجام می‌شود.
اگر با این روش‌ها هم وجود ضایعات شدید تایید شود نیاز است برای درمان، سلول‌های قسمت درگیر شده برداشته شده و مجددا تست‌های غربالگری از سر گرفته شود.

برای اینکه نتیجه غربالگری دقیق باشد از ۲ روز قبل از انجام آزمایش از دوش واژینال، شوینده‌ها و داروهای واژینال و نزدیکی اجتناب کنید. همچنین در طی خونریزی ماهیانه پاپ اسمیر انجام ندهید.

 

 

عوامل خطر HPV عبارتند از:

  • شروع زودرس فعالیت جنسی
  • شرکای جنسی متعدد
  • شرکای جنسی پر خطر (مثلا فعالیت بی بند و بار جنسی ،برخورد جنسی با شریک جنسی مبتلا به HPV )

 

  • انواع HPV سرطان زای پر خطر عبارتند از:  16،18،31،45

 

 

علائم سرطان دهانه رحم :

  • شایع ترین تظاهر اولیه خونریزی غیر طبیعی است (پس از مقاربت ،بین قاعدگی ها یا پس از یائسگی)
  • ترشح غیر طبیعی از مهبل (ممکن است آبکی ،خون آلود ،موکوئید ،چرکی یا بدبو باشد(
  • متروراژی ( نوعی خونریزی غیرطبیعی واژینال است که با نظم دوره قاعدگی همراه نیست، به بیانی دیگر این خونریزی می تواند بین دوره های قاعدگی یا بعد از مقاربت رخ داده و مدت زمان آن نیز متفاوت است. البته می تواند به شکل خونریزی های شدید در زمان قاعدگی هم تعریف شود.)
  • با بزرگ شدن سرطان، حملات خونریزی شدید تر ،مکرر تر و طولانی تر می شوند .

 

نشانه های دیر رس سرطان گردن رحم شامل :

  • درد راجعه به پهلو یا اندام تحتانی
  • سوزش ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • خونریزی از رکتوم
  • یبوست بهبود ناپذیر
  • ادم پایدار یک یا هر دو اندام تحتانی
  • خونریزی شدید و ارومی .
  • نکروز

 

  • نکته:

التهاب و خونریزی ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب در پاپ اسمیر شوند

 

سرطان دهانه رحم در حقیقت سومین سرطان شایع دستگاه تناسلی و هشتمین سرطان شایع غیر پوستی در زنان است .

ارزیابی تشخیصی سرطان دهانه رحم

در مواردی که شک  به تهاجم میکروسکوپی یا سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه وجود دارد ،بیوپسی مخروطی دهانه رحم اندیکاسیون دارد . این کار برای ارزیابی احتمال تهاجم صورت می گیرد .

برخلاف سایر سرطان های تناسلی که از طریق جراحی مرحله بندی  می شوند ،در این سرطان ،مرحله بندی بیشتر از طریق ارزیابی بالینی صورت می گیرد . مرحله بندی باید شامل مشاهده ،لمس ،کولپوسکوپی ،کورتاژآندوسرویکس ،هیستروسکوپی ،سیستوسکوپی ،پروکتوسکوپی ،پیلوگرافی وریدی و بررسی ریه ها  و اسکلت با پرتو نگاری X باشد . بیوپسی مخروطی قسمتی  از مرحله بندی  بالینی در نظر گرفته می شود . معاینه بالینی ممکن است  با کمک بیهوشی انجام شود . CT اسکن و MRI در برنامه ریزی درمان ارزشمند هستند ،ولی در مرحله بندی استفاده نمی شوند. این روش ها برای بررسی وضعیت گره های لنفاوی و گسترش تومور در لگن مفید هستند .

پیش آگهی در رابطه با سرطان دهانه رحم  

پیش آگهی عمدتا به مرحله تومور و وضعیت غدد لنفاوی بستگی دارد ،بقا تومور هایی که در مراحل اولیه هستند تا ۹۰ درصد می رسد . بقا در تومور های پیشرفته به کمتر از ۱۵ درصد می رسد . باید گفت وضعیت غدد لنفاوی مهم ترین عامل در تعیین پیش آگهی پس از مرحله تومور است . وضعیت عملکردی مهبل پس از هیسترکتومی ریشه ای بهتر از پرتو درمانی است . پرتو درمانی باعث کاهش طول قطر و خاصیت لیز بودن مهبل می شود .

کارایی غربالگری سرطان دهانه رحم

این روش به عنوان موفق ترین روش شناسایی و جلوگیری از سرطان که تاکنون ابداع شده است شمرده می شود . مطالعات کاهش قابل ملاحظه ای  در موارد سرطان تهاجمی دهانه رحم در اثر استفاده از این روش را نشان می دهد . اگر چه حساسیت یک نوبت آزمایش پایین است (۶۰-۸۰ درصد برای ضایعات با درجات بالا ). ترکیب غربالگری های مکرر و این حقیقت که زمان زیادی از سرطان موضعی تا سرطان پیشرفته طول می کشد، این آزمایش را خیلی موثر ساخته است . اختصاصی بودن در موارد ضایعات با درجات بالا بیش از ۹۰ درصد است . در زنانی که سابقه پاپ اسمیر طبیعی دارند اگر یک غربالگری انجام شود کمتر از ۱۰ مورد غیر طبیعی با درجات بالا در بین ده هزار زن پیدا خواهد شد

 

جهت انجام آزمایش ژنتیک با مجرب ترین و باتجربه ترین  متخصصین بهترین آزمایشگاه ژنتیک در اصفهان _ژن آزما مشورت نمایید.

 

 

 


 

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *