سرطان پستان و ژنتیک | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

سرطان پستان و ژنتیک

سرطان پستان و ژنتیک : تاکنون علت دقیق ایجاد سرطان پستان مشخص نشده است. با این حال عوامل محیطی و ژنتیکی مختلف را در ایجاد این سرطان دخیل می دانند. سرطان پستان در بعضی از موارد ارثی است و به دلیل اشکال در ژن هایی ایجاد می شود که از پدر یا مادر به فرزندان منتقل شده است. در این حالت سایر اعضای خانواده نیز ممکن است ژن معیوب را به ارث برده باشند و در آینده دچار سرطان پستان شوند. در مواردی که چند نفر از اعضای خانواده دچار سرطان پستان شده اند ممکن است این سرطان زمینه ارثی داشته باشد و به دلیل ژن های معیوبی ایجاد شود که از پدر یا مادر به فرزندان منتقل شده است.

در این موارد باید بررسی های لازم صورت گیرد. افرادی که ژن معیوب را از پدر یا مادر خود به ارث برده‌اند به ظاهر مشکلی ندارند ولی در معرض ابتلا به سرطان پستان در آینده می باشند. خطر ابتلا به سرطان پستان در این افراد بسیار زیاد است، به نحوی که فرد دارای ژن معیوب به احتمال پنجاه تا هشتاد درصد به سرطان مبتلا خواهد شد.

سرطان پستان و ژنتیک | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

سرطان پستان به سه نوع تقسیم می شود:

  • سرطان اسپورادیک / فردی : sporadic cancers
  • سرطان فامیلیال : Cancer Familial
  • سرطان ارثی : Hereditary Cancer

شایع ترین علل به وجود آمدن سرطان پستان

سرطان های پستان در 70 درصد موارد از نوع اسپورادیک هستند و فرد تنها کسی است که در خانواده مبتلا به سرطان شده و سابقه فامیلی ندارد.

20 در صد سرطان های پستان به صورت فامیلیال هستند و فرد سابقه مثبت در خویشاوندان درجه یک، درجه دو و درجه سه دارد و فقط 10 درصد از سرطان های پستان، ژنتیکی هستند و بر اثر موتاسیون یک ژن در بدن انسان ایجاد می شود.

دربدن هر فرد روزانه صد بار سلول سرطانی تشکیل می شود. ولی سیستم ایمنی بدن سلول ها را از دور تکثیر بدن خارج کرده و از بین می برد و فرد مبتلا به سرطان نمی شود.

اگر سرطان ارثی در فردی وجود داشته باشد ( موتاسیون ژن در فرد ، پدر و یا مادر) ، ژن می تواند به فرد منتقل شده و ایجاد سرطان پستان کند.

چه ژن هایی برای ایجاد سرطان پستان شایع هستند؟

شایع ترین ژن هایی که ایجاد سرطان پستان می کنند. : ژن های BRCA1 و BRCA2 هستند( به اصطلاح برَک وان (BRCA1) و برَک تو ( BRCA2) ) .

این ژن های بازدارنده از سرطان پستان هستند و در واقع ژن هایی هستند. که روی کروموزوم های 13 و 17 فرد، قرار دارند و از شکست و تغییراتDNA جلوگیری کرده و تغییرات DNA را ترمیم می کنند و درواقع این ژن ها وقتی دچار موتاسیون می شوند، ترمیم اختلالت DNA اتفاق نمی افتد و در نتیجه فرد مبتلا به ژن BRCA1 و BRCA2 که سرطان زا هستند، می شود.

در انواع BRCA1 حدودا 75 درصد، فرد ممکن است مبتلا به سرطان پستان شود و45 درصد شانس ابتلا به سرطان تخمدان دارد که درBRCA2 این احتمالات کمتر است.

ابتلا به سرطان پستان در سنین پایین

بنابراین اگر فردی این ژن ها را داشته باشد. احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان خیلی بیشتر از جمعیت عادی می شود. مسئله ی مهم تر آن است که مخصوصا در BRCA1 ، ابتلا به سرطان می تواند در سنین خیلی پایین تر از سن شیوع سرطان پستان اتفاق بیافتد.

و مسئله ی مهم تر آن است که در BRCA1 خیلی از افراد ی که سرطان می گیرند. هر سه گیرنده آن ها منفی است و به اصطلاح تریپل نگتیو هستند و در نتیجه راه های درمانی خیلی محدود تر می شود.

سرطان پستان ارثی نسبت به سرطان غیر ارثی اغلب در سنین پایین تری ایجاد می شود.

ژن های معیوب ممکن است در ایجاد سرطان های دیگر و به ویژه سرطان تخمدان و رحم نقش داشته باشند.
وجود توأم سرطان پستان و تخمدان در یک خانواده قویاً خطر سرطان پستان ارثی را مطرح می کند.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

سندرم X شكننده علائم و تشخیص بیماری

نتیجه آزمایشات ژنتیک

آزمایش ژنتیک مولکولی چیست؟

ژنتیک و سقط جنین

سرطان های ارثی روده بزرگ

ژنتیک پزشکی و انسانی

ژنتیک و سرطان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *