آیا ازدواج فامیلی خطرناک است | مشاوره ژنتیک اصفهان

مشاوره در ازدواج فامیلی

بسیاری از‌اندیشمندان عقیده دارند که ازدواج فامیلی صلاح نیست؛ حتی گاهی آن را ممنوع می‌کنند.مشاوره در ازدواج فامیلی حائز اهمیت میباشد. آمار نشان می‌دهد که تعداد کودکان معلول و ناقص الخلقه و عقب‌مانده روانی و جسمانی، و مبتلای به بعضی بیماری‌های خونی و ناهنجاری‌های مربوط به استخوانها، و کوری توام با حماقت و بعضی انواع جنون‌های جوانی و کوری و لالی، در بین ازدواج‌های فامیلی بیشتر از سایر ازدواج‌ها دیده می‌شود.

چرا نوزادان حاصل از ازدواج‌های فامیلی بیمار هستند

هر چقدر پدر و مادر بیشتر از نظر ژنتیکی به هم شبیه باشند احتمال شبیه بودن جهش‌هایی که زوجین ناقل آنها هستند، افزایش می‌یابد.

خطر پایه بروز معلولیت‌ها و بیماری‌های ژنتیکی از قبیل ناشنوایی، نابینایی، عقب ماندگی ذهنی و بیماری‌های پوستی ارثی در ازدواج های معمول فامیلی 2 برابر ازدواج های غیر خویشاوندی بوده و در حدود 5.5 تا 6 درصد است؛ اما در ازدواج‌های خویشاوندی که زوجین از هر دو سمت پدری و مادری خویشاوند هستند و یا والدین آنها هم رابطه خویشاوندی دارند این خطر افزایش می یابد.

آیا ازدواج فامیلی خطرناک است | مشاوره ژنتیک اصفهان

 

اهمیت مشاوره ژنتیک

مهم‌ترین‌ عامل‌ معلولیت‌ و بیماری‌های‌ ژنتیکی‌ در ایران ازدواج‌های‌ فامیلی‌ است‌. بیماری‌های ناشی از ازدواج فامیلی اگر ادامه‌ یابد، در آینده‌ درصد بالایی‌ از جمعیت‌ کشور دچار معلولیت‌های‌ شدید یا خفیف جسمی و ‌ذهنی‌ خواهند شد

به دنبال ازدواج‌های خویشاوندی، شیوع بیماری‌های تالاسمی، احتمال مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی، معلولیت جسمی و عقب ماندگی ذهنی رو به افزایش است.

نقص ایمنی هم جزو بیماری‌های ناشی از پیوند فامیلی است. کودکان این خانواده‌ها بیشتر مستعدِ مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی هستند. بیماری شب کوری ممکن است در اثر چنین ازدواجی رخ دهد. با گذشت زمان و بالا رفتن سن کودک به دلیل کمبود ویتامین آ در مشکلات ارثی، می‌تواند تبدیل به کوری دائم شود.

 

مشکلات ناشی از ازدواج فامیلی

یکی از دلایل اصلی بحث ‌برانگیز بودن چنین ازدواج‌هایی این است که وجود ژن‌های مشترک میان زن و مرد در ازدواج فامیلی باعث می‌شود تا اختلالاتی در نوزاد به‌دنیاآمده شکل بگیرد و ازنظر جسمی و خصوصیات دیگر دچار مشکلاتی شود.

شواهد دیگری نیز عنوان می‌کنند که این نواقص تنها در ۶ درصد از افراد مورد مطالعه شانس وقوع داشته‌اند و در جمعیت کلی نیز ۳ درصد شانس وقوع دارند و وجود نواقص مادرزاد و سایر مشکلات در نوازد حاصل از ازدواج فامیلی مشابه نقوصی است که بارداری و زایمان در زنان ۴۰ ساله ایجاد می‌کند.

توصیه هایی برای قبل از ازدواج فامیلی

مشاوره ژنتیک یا آزمایش ژنتیک : در آزمایش ژنتیک صرفا فقط آزمایش گرفته می شود و نمونه برداری انجام می شود و در مشاوره ژنتیک اصفهان سوال و جواب و گرفتن شرح حال از دختر و پسرانجام می شود. بنابراین لازم است افراد خویشاوندی که می خواهند با یکدیگر وصلت کنند مشاوره و آزمایش ژنتیک، هر دو با هم را انجام دهند.

مشاوره خانواده : در همه ازدواج ها بالاخص ازدواج های فامیلی باید طرفین از یکدیگر ارزیابی سنجیده ای داشته باشند. پس بعد از انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک به یک مشاور خانواده مراجعه کنید تا بهتر بتواند شما را تبعات این ازدواج با خبر سازد .

چه کسانی باید قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک انجام دهند

  • افراد خویشاوند که قصد ازدواج دارند.
  • دختر خانم های زیر 18 سال و بالای 33 سال
  • دختر و پسری که اختلالات ژنتیکی مانند ضعیف بودن چشم دارند.
  • افرادی که مشاغل پرخطر دارند.
  • افرادی که قصد ازدواج دارند و در آزمایشگاه ها، سونوگرافی ها و رادیولوژی ها کار می کنند.

بیشتر بدانید:

سندروم کلاین فلتر چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *