نکات موثر در مورد مشاوره قبل بارداری | آزمایش ژنتیک اصفهان

مشاوره قبل از بارداری

مراقبت‌های بارداری محدود به دوران بارداری نیست، بلکه پیش از اقدام به بارداری نیاز است .مشاوره قبل از بارداری لازم انجام شود تا خطر بروز مشکلات سلامت برای مادر و ناهنجاری‌ها و اختلالات در جنین به حداقل برسد. برخی زوج‌ها پس از وقوع بارداری تازه به فکر پایش سلامت می‌افتند و این مسئله ممکن است موجب وقوع مخاطراتی برای مادر و جنین شود. ارزیابی‌ها و مراقبت‌ها باید پیش از اقدام به بارداری انجام شود و اگر زوجی تصمیم به بارداری و فرزندآوری می‌گیرند، باید پیش از اقدام مشاوره‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوانند یک بارداری سالم و کم‌خطر در پیش داشته باشند.

بهترین فرد برای مشاوره قبل از بارداری

قبل از بارداری شما باید به سالم ترین وضعیت خود، هم از نظر جسمی و هم عاطفی، برسید. بهترین کار برای رسیدن به آمادگی ملاقات با یک پزشک متخصص است. متخصص های زنان بهترین گزینه در این مورد می باشند زیرا آن ها هم به صورت تجربی و هم علمی و آکادمیک برای وضعیت های مختلف در بارداری شما آماده هستند.

پس بهتر است سوالاتی که در ذهن دارید را از قبل آماده کنید تا در روز های ملاقات آن ها را بپرسید.

نکات موثر در مورد مشاوره قبل بارداری | آزمایش ژنتیک اصفهان

اطلاعاتی هم پزشک از شما می خواهد که به شرح زیر است:

سابقه بارداری: این شامل هر نوع حاملگی قبلی، تاریخ قاعدگی، مصرف قرص های ضد بارداری، نتایج قبلی آزمایش پاپ تست و هرگونه بیماری مقاربتی یا عفونت های واژینالی است.

تاریخچه پزشکی: این مورد شامل مشکلات بهداشتی شما می شود، بنابراین اگر بیماری خاصی دارید می توانید قبل از بارداری آن ها را درمان کرده یا تحت کنترل بگیرید.

تاریخچه جراحی: آیا جراحی، تزریق و بستری شدن در بیمارستان داشته اید؟ اگر چنین است، به پزشک خود بگویید. این که پزشک خود را از هرگونه جراحی مرتبط با زنان که ممکن است انجام داده باشید مطلع کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

داروهایی که اکنون مصرف می کنید: در مورد هرگونه نسخه یا داروهای بدون نسخه ای که مصرف کرده اید یا مصرف می کنید، به پزشک خود بگویید.

در مشاوره قبل از بارداری به چه مسائلی پرداخته می شود؟

  1. یکی از مسائلی که در مشاوره قبل از بارداری به آن پرداخته می شود بیماری هایی است که مادر به آن مبتلاست و می توانند عوارضی روی بارداری داشته باشند. از جمله این بیماری ها :

دیابت  :  یقینا باید دیابت او کنترل شده باشد و یک سری بررسی ها انجام شود و بعد اجازه بارداری داده شود. تا در زمان بارداری به دیابت بارداری دچار نشود

  فشارخون بالا: بیماری بعدی فشار خون بالا می باشد که بسیار اهمیت داشته زیرا بالا بودن فشار خون در بارداری می تواند عواقب جبران ناپذیری برای مادر و جنین داشته باشد.

  بیماری سرع : باید بیماری فرد کنترل شده باشد تا حتما اجازه بارداری داده شود. در مورد مصرف داروها نيز داروهايى مصرف شود كه در موقع حاملگى اثر سوء بر روى جنین  نداشته باشند.

بیماری تالاسمی : خوشبختانه در مشاوره های قبل از ازدواج،زوجین از نظر تالاسمی بررسی می شوند و در صورتی که حداکثر یکی از زوجین ناقل باشد،اجازه بارداری داده می شود.

  1. مراجعه به دندانپزشک :

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری می تواند بسیار آزار دهنده باشد به همین دلیل پیش از بارداری از سلامت دندان های خود مطمئن شوید.

 

ضمن اینکه هر عمل دندانپزشکی را در بارداری نمی شود انجام داد و محدودیت هایی در این رابطه وجود دارد .

  1. معاینه داخلی و معاینه پستان

بهتر است پیش از بارداری دستگاه تناسلی و لگن شما از نظر عفونت احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

توصیه مراجعه به پزشک پیش از تصمیم گیری برای بارداری بدین جهت می باشد که در صورت وجود مشکلات پزشکی یا بیماری ، لاغری یا اضافه وزن و …. زمان کافی برای رسیدن به سلامت کامل داشته باشید و با اطمینان فرزندی سالم بدنیا آورید.

  1. آزمایش های لازم قبل از بارداری در آزمایش ژنتیک اصفهان
  • گروه خونی و ارهاش
  • شمارش کامل خون (کم خونی و پلاکت و …)
  • قند خون ناشتا
  • آنالیز کامل و کشت ادرار .
  • آزمایش
  • HIV

آنچه باید بدانید:

ساختمان کروموزوم چگونه است؟

ژنتیک

 

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *