مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری

مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری


مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری

مصرف صحیح مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری، کلید حفظ سلامتی مادر و فرزند

اگر در دوران بارداری قرار دارید و قصد دارید برنامه غذایی و مکمل هایی که باید در این زمان استفاده کنید را بدانید این مقاله برای شماست. همانطور که می دانید بارداری یکی از مهم ترین مراحل زندگی برای زوجین است. به همین جهت در این زمان، مصرف بسیاری از مواد غذایی و دارویی باید زیر نظر پزشک و با توجه به شرایط بالینی مادر انجام شود. روند رشد جنین و سلامتی او تحت تاثیر مواردی است که مادر در این دوران رعایت کند. با توجه به سوالات متداولی که بسیاری از مراجعه کنندگان به بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان داشته اند ما تصمیم گرفتیم در این مقاله در رابطه با مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری صحبت کنیم.

معرفی مکمل های دوران بارداری

معرفی مکمل های دوران بارداری
معرفی مکمل های دوران بارداری

در این قسمت قصد داریم به معرفی برخی از رایج ترین مکمل هایی که بهتر است زیر نظر پزشک معالجتان استفاده کنید بپردازیم:

مولتی ویتامین:

یکی از مواردی که حتما باید در طول بارداری مصرف شود مولتی ویتامین است. مولتی ویتامین ها دارای اسید فولیک، آهن، کلسیم و ویتامین D می باشد که به جلوگیری از ضعیف شدن مادر و نوزاد در این زمان ممکن شایانی می کند.

  1. اسید فولیک: این ویتامین برای پیشگیری از نقص لوله عصبی، که نوعی نقص مادرزادی مغز و نخاع است، مهم است. توصیه می شود تمام زنان باردار روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند، حتی بهتر است پیش از شروع بارداری مصرف این ویتامین را شروع کرده باشند.
  2. آهن: این ماده معدنی برای حمل اکسیژن به سراسر بدن ضروری است. در دوران بارداری، حجم خون شما افزایش می یابد و این می تواند منجر به کم خونی شود. اگر جز مادرانی هستید که دچار کم خونی هستند، پزشک شما ممکن است مکمل آهن نیز برایتان تجویز کند.
  3. کلسیم: این ماده معدنی برای ساخت استخوان ها و دندان های قوی مهم است. همچنین برای عملکرد عصبی و عضلانی مهم است. اکثر زنان باردار روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. که می توانند آن را با مصرف قرص های کلسیم تنظیم کنند.
  4. ویتامین D: این ویتامین به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. همچنین برای سلامت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مهم است.

اگر در مورد مصرف مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری نیاز به اطلاعات دارید می توانید با مرکز مشاوره ژنتیک اصفهان ژن آزما در ارتباط باشید. همکاران ما در اسرع وقت آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشند.

سایر مکمل های مناسب برای مادر در دوران بارداری:

علاوه بر مواردی که پیشتر به آن اشاره شد مکمل های دیگری هم وجود دارد که در صورت مشورت یا تجویز آن توسط پزشکتان به حفظ سلامت مادر و فرزند در این دوران کمک می کند. یکی از این مکمل ها DHA است. این اسید چرب امگا 3 برای رشد مغز و چشم نوزاد مهم است. برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف DHA در دوران بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد.

علاوه بر آن پروبیوتیک ها نیز در بهبود سلامتی در دوران بارداری مهم است. این میکروارگانیسم های زنده می توانند به بهبود سلامت روده کمک کنند. برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف پروبیوتیک در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به آلرژی و اگزما را در نوزادان کاهش دهد. ویتامین آ نیز مصرف آن برای جلوگیری از زایمان زودرس توصیه می شود اما در صورت مسمومیت با ویتامین آ ممکن است فرزند دچار نقص هایی پس از تولد باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که همه مکمل ها یکسان نیستند. هنگام انتخاب مکمل، حتماً یک برند معتبر را انتخاب کنید و قبل از مصرف عوارض ناشی از مصرف دارو را مطالعه کنید. همچنین باید با پزشک خود در مورد اینکه کدام مکمل ها برای شما مناسب است صحبت کنید.

چه غذاهایی بهتر است در دوران بارداری استفاده نشود؟

مواد غذایی مناسب در دوران بارداری
مواد غذایی مناسب در دوران بارداری

در دوران بارداری، غذاها و نوشیدنی های زیادی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد یا برای مصرف آن ها حتما با پزشک مشورت کنید. این غذاها می توانند برای شما یا نوزادتان مضر باشند. در ادامه برخی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید را برایتان جمع آوری کرده ایم:

گوشت خام یا نیم پز: این گوشت ها می توانند حاوی باکتری هایی مانند سالمونلا، لیستریا و… باشند که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. مسمومیت غذایی می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد و منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و سایر مشکلات شود.

شیر و پنیر غیر پاستوریزه: این محصولات می توانند حاوی باکتری هایی مانند لیستریا باشند که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. حتما به تاریخ انقضا توجه داشته باشید.

علاوه بر این موارد تخم مرغ خام یا نیم پز، غذاهای دریایی خام یا کم پخته ( وجود ویروس های مختلف در آن)، گوشت فرآوری شده (مانند هات داگ، بیکن و سوسیس که حاوی نیترات میباشد) ، کافئین ( خوردن قهوه بیش از یک فنجان در طول روز که می تواند منجر به کاهش وزن نوزاد شود) ، الکل (آسیب به مغز و سیستم عصبی نوزاد) ، مواد مخدر و دخانیات می تواند سلامت مادر و کودک را را به خطر بیندازد.

نوشیدنی هایی که در دوران بارداری باید از آن ها اجتناب کرد:

نوشابه: نوشابه حاوی کافئین و شکر است که برای سلامتی مضر است.

نوشیدنی های انرژی زا: نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین و سایر مواد محرک هستند که می توانند برای سلامتی فرزند اگر به مقدار زیاد استفاده شود مضر باشند.

آب میوه های بدون پالپ: آب میوه های بدون پالپ حاوی قند زیادی هستند که می توانند منجر به افزایش وزن، بالا رفتن قند بارداری و سایر مشکلات شوند.

نوشیدنی های گیاهی: برخی از نوشیدنی های گیاهی می توانند برای زنان باردار مضر باشند. قبل از نوشیدن هر نوع نوشیدنی گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

مهم است که در دوران بارداری یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. این به شما کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود و نوزادتان را دریافت کنید و از ابتلا به عوارض سلامتی جلوگیری کنید.

اگر در مورد اینکه چه چیزی بخورید یا بنوشید سوالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر این مطلب از مرکز سل فری در اصفهان برایتان مفید بود یا موردی بود که در این مقاله به آن اشاره نشده است یا تجربه ای در زمینه مصرف مکمل های ضروری مناسب برای دوران بارداری دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها آن را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *