پاسخ به سوالات ژنتیکی : ما در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما تصمیم گرفتیم بخشی را راه اندازی کنیم تا بتوانیم به سوالات ژنتیکی شما پاسخ دهیم ؛ پرسش و پاسخ مشاوره ژنتیک در این بخش به دو صورت قابل انجام است :

ایجاد پرسش و پاسخ مشاوره ژنتیک غیر فوری عمومی و محرمانه :

چنانچه تمایل دارید سوال شما و پاسخ کارشناسان ما به سوال ژنتیکی شما از طریق همین قسمت برای عموم قابل مشاهده باشید کافیست در فرم زیر سوال خودتان را مطرح نمایید ؛ کارشناسان ما پاسخ شما را علاوه بر اینکه برای شما به صورت پیامکی ارسال میکنند ، برای مشاهده عموم نیز قرار خواهند داد . بنابر این اگر فکر میکنید سوال شما ، برای خیلی از افراد دیگر نیز ممکن است پیش آمده باشد ، کافیست سوالات ژنتیکی خود را از طریق فرم زیر آن را مطرح کنید. البته باید توجه داشته باشید هویت شما برای عموم ناشناخته باقی خواهد ماند و اطلاعات هویتی شما محفوظ میماند.

ایجاد پرسش و دریافت پاسخ به سوالات ژنتیکی به صورت فوری ، خصوصی و محرمانه :

اما اگر تمایل ندارید سوال و پاسخ شما برای سایرین قابل مشاهده باشد ، کافیست سوال مشاوره ژنتیکی خودتان را از بخش چت آنلاین در وب سایت (دایره کوچک کنار صفحه به رنگ طلایی ) مطرح کنید ؛ در این صورت اگر پزشکان و مشاوران ما آنلاین باشند ، در همان لحظه به سوال شما پاسخ میدهند و چنانچه پزشکان ژنتیکی و مشاوران ژنتیکی ما در آن لحظه آنلاین نباشند و یا در حال پاسخگویی به فرد دیگری باشند ، در اولین فرصت که پرسش ژنتیکی شما را دریافت کنند ، به آن پاسخ میدهند و شما در مراجعه بعدی به وب سایت از همان بخش چت آنلاین میتوانید پاسخ خود را مشاهده کنید.

در چه وضعیت‌ هایی کاریوتایپ توصیه می‌ شود؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : به زوج‌ هایی با سابق خانوادگی بیماری ژنتیکی یا ناهنجاری‌ های کروموزومی قویا برای غربالگری این وضعیت‌ ها پیش از اقدام به بارداری توصیه می‌ شود.

قبل از ازدواج آیا مشاوره ژنتیک در صورت فامیل بودن نیاز است؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : سلام برای تمام ازدواج های فامیلی حتی بدون وجود سابقه معلولیت در خانواده و فامیل نیاز به مشاوره ژنتیک هست.

من میخواستم یه جلسه مشاوره، برای قبل از بارداری داشته باشم . چون بارداری اولم توی هفته 24 قلب جنین ایستاد ، می خواستم ببینم خودم بیام برای مشاوره کافیه یا حتما همسرم هم باید برای مشاوره حضور داشته باشه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : برای مشاوره با در دسترس داشتن کلیه مدارک پزشکی بارداری قبلی و اطلاعات کامل از خانواده خودتان و همسر میتوانید مراجعه کنید. حضور همسر مفید خواهد بود ولی اگر نمیتوانند مراجعه کنند اشکالی ندارد.

آزمایش CVS فقط به ان تی مربوط میشه ؟ آخه برای من ان تی ۱.۸ بود اما ریسک سندروم داون رو زده بود ۱:۲۱۹…حالا آنقدر استرس دارم لطفا بهم بگید ممنون میشم.

پاسخ مشاوران ژن آزما : سلام cvs روش نمونه گیری می باشد و در صورت بررسی اختلالات کروموزومی جنین و یا اختلالات تک ژنی به دستور پزشک مربوطه انجام می شود. علت انجام این نمونه گیری بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده مثل میزان nt یا نتیجه غربالگری اول و .. می باشد.

دقت کدوم آزمایش بیشتره و بیشتر میشه بهش اعتماد کرد ؟ آزمایش آمنیوسنتز یا آزمایش cvs ؟ دکتر بهم گفته لازمه یکی از این آزمایش ها رو انجام بدم و من میخام بهترین رو انجام بدم .

پاسخ مشاوران ژن آزما : هر دو دقیق هستند. با این تفاوت که cvs در هفته پایین انجام می شود و برای بررسی اختلالات تک ژنی بهتر می باشد . اما آمنیوسنتز در هفته بالاتر انجام می گیرد.

اگر ازدواج فامیلی باشه ولی توی هر دو طرف کسی مشکل ژنتیکی نداشته باشه . باز هم آزمایش ژنتیک لازم هست ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله حتما نیاز هست شما آزمایش ژنتیک بدهید زیرا احتمال رخ دادن بیماری های ژنتیکی در فرزندان شما همچنان بالاست.

من با نقص مادرزادی قلبی به دنیا اومدم و توی بچگی جراحی قلب انجام دادم و الان تصمیم به بارداری دارم آیا لازم هست که آزمایش تشخیصی ژنتیک انجام بدم و بهترین زمان انجامش چه موقع هست ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله لازم است مشاوره ژنتیک قبل از بارداری انجام شود.

آزمایش تعیین جنسیت جنین از خون مادر در چند هفتگی انجام میشد بهترین زمان مراجعه به آزمایشگاه چه موقعی است و چقدر زمان جواب دهی طول میکشد؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : هفته ۷ بارداری. تقریبا یک هفته

من نیاز به آزمایش کاریوتایپ CVS دارم میشه بگید چند مدت طول می کشه که جواب آزمایش رو آماده کنید و آیا دقیق تر از این آزمایش ، آزمایش دیگه هم وجود داره یا نه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : زمان آماده شدن آزمایش ۲ هفته است. بهتر هست بررسی کاریوتیپ روی مایع آمنیوتیک انجام شود.

مادر من سابقه ابتلا به سرطان روده داره و من خودم قبلا توی روده ام پولیپ بود الان چقدر احتمال داره من هم سرطان روده بگیرم و اگر بخواهم بفهمم چکار باید کنم و چه مراحلی باید طی بشه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : با بررسی پانل سرطانی جهش مربوطه شناسایی می شود و می توان همان جهش را در شما بررسی کرد. در صورت داشتن ژن جهش یافته توصیه های کامل حین مشاوره ژنتیک و اقدامات لازم در این زمینه به شما داده خواهد شد

من وهمسرم قبل از ازدواج مشاوره شدیم وگفتن ۳ماه قبل از بارداری میتونین ازمایشهای مربوطه راانجام بدیم چون ازدواج فامیلی هستیم.حالا سوالم اینه باشماره ی پرونده مون به خود مرکز مراجعه کنیم یا بایدپیش متخصص زنان بریم برای ازمایشات؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : اگر در آزمایشگاه ما انجام داده اید باید به آزمایشگاه مراجعه کنید راهتماییتون می کنیم

پدربزرگ من به تازگی دچار بیماری آلزایمرشده و ما نگران هستیم که این بیماری ژنتیکی هست یا نه ؟ و ممکنه که مادرم به این بیماری مبتلا بشه ؟ آیا میشه با تست ژنتیک آزمایشگاه ژن آزما از این موضوع باخبر شد یا نه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : آلزایمر مولتی فاکتوریال محسوب شده و بررسی ان کار ساده ای نیست

من و همسرم نسبیت فامیلی دوری با هم داریم و سابقه تولد بیمار پروانه ای رو داشتیم می خوام بدونم برای اقدام به بارداری برای مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش های ژنتیک پیش از بارداری ، میشه مطلع شد که آیا فرزندمون مبتلا به بیماری پروانه ای میشه یا نه ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : اگر قبل از بارداری بررسی های لازم انجام شود بله

در مساله ی تک گوشی. یعنی شنوایی کامل از یک گوش . و آسیب گوش دیگر که به احتمال قوی به علت بیماری اوریون در کودکی بوده آیا قابل انتقال به فرزند هست؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : اگر بیماری غیر ژنتیکی مانند ابتلا به اوریون سبب ابتلا به ناشنوایی شده باشد ارثی نیست قابل انتقال به فرزندان نمی باشد.

آیا بدون هیچ کدام از عوامل خطری برای ضرورت آزمایش آمینوسنتز هست فقط با سن بالای مادر آمنیوسنتز باید انجام شود؟ و بالای چه سنی ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : انجام آمنیوسنتز بر اساس ریسک فاکتور هایی هست که طی انجام غربالگری اولیه صورت می گیرد و سن بالای ۴۰ سال جزء یکی از همین ریسک فاکتور ها می باشد. اما تصمیم نهایی با انجام مشاوره ژنتیک خواهد بود.

آیا شما آزمایش ژنتیک سل فری انجام میدید ؟ و چرا این آزمایش باید انجام شه چه چیزی رو تشخیص میده ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله، این آزمایش مربوط به غربالگری های اختلالات کروموزومی حین بارداری می باشد.

من قصد دارم باردار شوم و خیلی دوست دارم که دو قلو باردار شوم. آیا در مرکز شما راهی یا اقدامی در این خصوص انجام میشود؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : شما باید به صورت حضوری یا آنلاین مشاوره شوید تا کلیه موارد به صورت مفصل به شما توضیح داده شود. از قسمت میتوانید برای اخذ نوبت اقدام فرمایید : نوبت بدهی مشاوره ژنتیک

آزمایش آمنیوسنتز دادم . جوابش صد درصد همه چیز را نشون میده؟ امکان این هست که بعد از این تست تو غربالگری دوم دوباره ریسک بزنن؟ یا نه. یعنی اگر جواب آزمایش اوکی بود دیگه تا آخر بارداری نگران نباشم؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : آمنیوسنتز روش نمونه گیری است و کشت کروموزومی که بدین واسطه انجام می شود ۱۰۰ درصد قابل اطمینان هست. و در صورت نرمال بودن به جز آنومالی اسکن نیاز به کار دیگری ندارد.

من و همسرم مبتلا به تالاسمی هستیم میخواستیم بدونیم بهترین نوع آزمایش برای تشخیص تالاسمی برای بچه دار شدن کدومه و بهتره آزمایش پیش از بارداری انجام بدیم یا حین بارداری ؟ و اگر از آزمایش pgd صرف نظر کنیم آزمایش pnd میتونه کمکمون کنه یا نه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری ضرورت دارد. تمام موارد توضیح داده می شود.

من قبلا یکبار ازدواج کردم و آزمایشات ژنتیک رو انجام دادم آیا الان که میخوام ازدواج کنم مجدد درصورتی ک نیاز به انجام مجدد باشه باید بازهم من آزمایشات انجام بدم یا پرونده مشهود هست؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : اگر منظور شما انجام آزمایشات تالاسمی برای ازدواج با فرد دیگری باشد مجدد باید آزمایش انجام شود.

من تالاسمی مینور دارم ولی از سلامت خون نامزدم با خبر نیستم . می خواستم بپرسم آزمایش خون قبل از ازدواج کافی هست برای اطمینان از سلامت فرزندان آینده یا حتما باید وقت مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک بگیرم ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : نیاز به انجام مشاوره ژنتیک می باشد.

خواهر من مبتلا به بیماری پسوریازیس هست و من تصمیم به بارداری دارم ؛ آیا ازمایشی هست که مشخص کنه نوزاد من دچار این بیماری میشه یا نه ؟ یا اصلا نیاز نیست که دلواپس این موضوع باشم و میشه اقدام به بارداری کرد ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : نیاز به انجام مشاوره قبل از بارداری دارید

توی خانواده شوهرم سابقه بیماری لب شکری هست ما ازدواجمون فامیلی نیست و غریبه هستیم . باید قبل از بارداری مشاوره ژنتیک بگیرم ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : باید مشاوره ژنتیک انجام دهید. تا ریسک خطر برای شما بیان شود

من هفته شش بارداری هستم.میخواستم برای آزمایش DNA که مربوط به جنسیت جنین هست مراجعه کنم.تو همین شش هفته تشخیص داده میشود و اینکه چند روزه جواب آماده میشه

پاسخ مشاوران ژن آزما : از هفته ۷ بارداری می توان بررسی را انجام داد.

می خواستم بدونم بهترین زمان برای انجام ازمایش NIPT چه موقع است که دقیق ترین جواب رو بگیرم ازش ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : هفته ۱۲

من کم خونی دارم و نامزدم مبتلا به تالاسمی مینور هستش می خواستم بدونم نیاز به آزمایش خون و ژنتیک و با مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج هست یا نه ؟ باید بگم که من و نامزدم هیچ نسبت فامیلی نداریم .

پاسخ مشاوران ژن آزما : قطعا نیاز به بررسی و مشاوره قبل از ازدواج و بارداری وجود دارد

من هفته سیزده بارداری هستم می خواستم بدونم برای انجام آزمایش ژنتیک و گرفتن نمونه از جفت جنین دیر نیست و می تونم متوجه بشم جنینم دچار نقص ناشنوایی هست یا نه ؟ دکتر بهم گفته بهترین زمان هفته دهم بارداری بوده .

پاسخ مشاوران ژن آزما :میتونید نمونه گیریcvs انجام بدید اما برای بررسی ناشنوایی انجام مشاوره زنتیک قویا توصیه میگردد

من وشوهرم فامیلیم بچه اولم بخاطرمشکل ژنتیکی ۵ ماهه بودفوت کرد . الان میخوام دوباره باردارشم ولی این امکان وجود داره که اینم مبتلاشه چیکارکنم ؟ میشه کاری کرد که فرزند سالم به دنیا بیارم ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله. حتما با مدارک پزشکی جهت بررسی و مشاوره به ژن ازما مراجعه کید

عموی من به تازگی مبتلا به بیماری هانگتینتون شده و من به شدت میترسم که نکنه من هم مبتلا بشم چون شنیدم ارثی هستش چطور میتونم بفهمم که منم در خطر این بیمای هستم یا نه ؟ چه آزمایش ژنتیکی لازم هست ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : خوشبختانه قابلیت بررسی وجود دارد. که باید ازمایش برای عموی شما انجام شود و نتیجه ان را میتوان در شما بررسی کرد که ایا ژن جهش یافته به شما رسیده است یا خیر. برای اطلاعات بیشتر میتوانید جهت مشاوره حضوری به آزمایشگاه مراجعه کنید.

من 31 سال دارم و حدود 6 سال قبل با پسر عمه خودم ازدواج کردم . بعد از ازدواج (حدود 3 سال پیش) متوجه شدیم پسر خواهرشوهرم بیماری لیمب گیردل نوع آ (ضعیف) دارند. الان قصد بارداری دارم و یکی از پزشکان پیشنهاد دادند در دوران بارداری ابتدا آزمایش سل فری انجام بشه و درصورت مثبت بودن نتیجه بعد اقدام به انجام آزمایش آمینوسنتز کنیم. میشه لطفا راهنمایی کنید.

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : ازمابش سل فری ازمایش مناسبی برای بررسی این بیماری نیست و حتما قبل از بارداری باید برای مشاوره ژنتیک مراجعه کنید تا بررسی اختصاصی این بیماری برای شما انجام شود. کلیه توضیحات طی مشاوره به طور مفصل به شما داده خواهد شد

من وشوهرم فامیلیم بچه اولم بخاطرمشکل ژنتیکی۵ماهه بودفوت کرد.الان میخوام دوباره باردارشم ولی این امکان وجودداره که اینم مبتلاشه چیکارکنم

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله میتوانید بچه دار شوید ولی اول باید مشاوره ژنتیک انجام بشه
با کلیه مدارک پزشکی بارداری قبلی حتما حهت مشاوره ژنتیک به آزمایشگاه مراجعه کنید تا پس از بررسی در این خصوص راهنمایی شوید.

به کسی که اندازه حجمی گلوبولهای قرمزش تو برگه ازمایش کوچکتر از نرمالش باشه تالاسمی میگن ؟ لازمه من برای بارداری آزمایش ژنتیک بدم ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : تالاسمی فقط بر اساس حجم گلوبولها قابل تشخیص نیست. با ازمایشات به ازمایشگاه مراجعه کنید تا راهنمایی کامل شوید

من و همسرم توی آزمایش کاریوتایپ ژنتیک برامون مشکل ناهنجاری ساختاری تشخیص داده شده میخام بدونم قبل از بارداری چه آزمایشاتی لازمه و چه مراقبت هایی باید انجام بدیم ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : حتما با آزمایشات مراجعه کنید تا اطلاعات لازم به شما داده شود

دوبار باردار شدم هردوبار قلب جنین تشکیل نشد . دکتر فرستادم یه سری ازمایش انتی بادی و ایمنی و انعقاد و ژنتیک . همه جوابشون نرمال زده . حتی کروموزوم های منو همسرمم سالمه سالم . می خواستم راهنمایی کنید چکار لازمه انجام بدم و آیا آزمایش ژنتیک خاصی هست که انجام بشه و مشکل رو بفهمن ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : ۴۰ درصد از موارد سقط های مکرر هنوز شناخته شده نیست . بهترین بررسی در این موارد بررسی محتویات سقط شده می باشد. در صورت تمایل می توانید با مدارک پزشکی مراجعه کنید تا بررسی شود

من و همسرم ازدواج فامیلی داشتیم(دختردایی،پسر عمه) قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک رفتیم و یه سری آزمایش دادن بهمون گفتن اگه این آزمایشتون اوکی باشه نیازی به آزمایش ژنتیک اصلی ندارید.ماهم اونو دادیم و خداروشکر مشکلی نبود.خواستم بدونم قبل از بارداری دوباره لازمه برای انجام آزمایش و مشاوره ژنتیک بریم با نه؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله حتما نیاز به بررسی آزمایشاتی که انجام داده اید می باشد. بسیاری از این آزمایشات فقط بررسی کروموزومی ست که ارتباطی به ازدواج فامیلی ندارند

من چهل سالمه و باردار هستم.دکتر برای غربالگری اول برام nipt خواسته .آیا با توجه به سنم باید نگران باشم یا روال عادیه ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : کمی ریسک بعلت سن بالا وجود دارد که انجام nipt در همین خصوص ضرورت دارد
فعلا آزمایش را انجام بدین.

گروه خونی پدر O و گروه خونی مادرB باشد.. ایا ممکنه فرزند گروه خونی AB داشته باشد؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : خیر

آزمایش ژنتیک سندرم آلپور که منجر به ناشنوایی میشه هم آزمایش انجام میدید ؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله قابلیت بررسی دارد و حتما قبل از بارداری باید انجام شود

سوالاتی داشتم خدمتتون،اول اینکه اختلال بیش فعالی قابل پیشگیری هست یا نه؟دوم اینکه من و خواهر جاری هستیم و با پسر دایی هایمان ازدواج کردیم پسر خواهرم دچار اختلال بیش فعالی است اما دختر های خواهرم سالم هستن،از طرف دیگر یک جاریه دیگه ام دارم اونم نسبتش با شوهرش دختر خاله پسر خاله هستش ،پسر اونم بیش فعاله،میخواستم بپرسم اگر منم صاحب فرزند پسر بشم پسرم بیش فعال میشه؟اگه آره راهی برای جلوگیری ازش هست از طریق پیدا کردن ژن سالم و لقاح آزمایشگاهی و ایجاد جنین سالم؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : به علت ازدواج فامیلی نیاز به مشاوره ژنتیک دارید. بحث صرفا بیش فعالی کمی متفاوت است که در زمان مشاوره با گرفتن اطلاعات دقیق تر راهنمایی میشوید.

آیا همیشه و همیشه فرزند ترک و ریشه پدرشو می گیره یا در بیشتر مواقع فقط، یعنی هیچوقت و هیچوقت فرزند ها ترک و ریشه مادریشونو بیشتر نمی گیرن؟و اینکه همه ی فرزند ها از نظر کلی شبیه پدرشون می شن یا فقط در بیشتر مواقع اینجوری می شه؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : خیر این که فقط ریشه پدری یا مادری گرفته شود صحت علمی ندارد.

وقتی تشخیص سندروم مارفان داده شد ،امکان سقط قانونی وجود داره ؟ چطور باید اقدام کنم ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بستگی به میزان درگیری و نوع بررسی انجام شده برای تشخیص بیماری و درصد قطعیت آن دارد

من میخوام برای بچه دار شدن اقدام کنم پسر بزرگم هموفیلی خیلی خیلی ضعیف داره که اصلا تو دسته هموفیلی قرار نگرفته باید چیکار کنم ؟ نیاز به مشاوره و آزمایش ژنتیک هست ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : حتما با مدارک پزشکی جهت بررسی به آزمایشگاه مراجعه کنید

من آزمایش غربالگری اولم انجام دادم سونو جوابش خوب بود و مشکلی نداشت ولی آزمایش خون مثبت شد 1.222 شد دکتر گفت سل فری انجام بدم هزینه شو ندارم و موکول کردم به غربالگری دوم در هفته 15 میشه منو راهنمایی کنید که چکار کنم .ممکنه غربالگری اول اشتباه شده باشه .و اگه در غربالگری دوم بازم مثبت شد میشه سل فری انجام داد یا اینکه باید سقط بشه ممنونم جوابم بدید

پاسخ مشاوران ژن آزما : اگر امکان انجام nipt را ندارید همان کواد مارکر انجام شود. در صورت مثبت شدن باید آزمایش تشخیصی انجام شود. به هیچ عنوان مثبت شدن غربالگری به معنای ابتلا جنین نیست و نباید بر این اساس اقدام به سقط شود.

من آزمایش هول اگزوم دادم ولی دکتر گفت که یک ژن معیوب دارم و برای شوهرمم آزمایش نوشت که همون ژن رو برسی کنن ببینن همسرمم همون ژن رو داره یا نه مشاور ژنتیک گفتن اگر همسرمم همین ژن رو داشته باشه 25 درصد احتمال معلولیت در فرزندان وجود دارد من خیلی نگران میترسم که مشکلی داشته باشیم به نطرتون ما میتونیم یک بچه سالم داشته باشم در ضمن من و همسرم دخترعمو پسرعمو و دخترخاله پسر خاله هستیم

پاسخ مشاوران ژن آزما : لطفا جهت بررسی مراجعه نمایید. در صورتی که شوهر شما هم ناقل باشند با انجام دو روش تشخیص قبل از بارداری یا PGD و یا تشخیص حین بارداری میتوانیم مشکل شما را حل کنیم.

من یک بچه ی لیسنسفالی یا صافی مغز دارم و یه بچه ی سالم دارم برای بارداری بعدی آزمایشای قبل بارداری باید انجام بدم یا بعد از بارداری ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : حتما قبل از اقدام به بارداری باید جهت بررسی و انجام آزمایش ژنتیک مراجعه کنید

من سونوی اولم ان تی 1/69 بود و غربالگری ریسک سندروم 1به 69 داشتم که آزمایش کواد نوشتن و اون ریسک سندروم رو 1 به 8 نشون داد و بعد آمینو سنتز شدم و تست کیو اِف یا همون اورژانسی انجام دادم و گفتن جوابش مشکلی نداشته و بچه سالمه. آیا نیازه که تست کامل آمینوسنتز رو انجام بدم یا نه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله حتما کشت هم انجام شود که با دقت ۱۰۰ و قطعی بررسی کامل کروموزومها انجام گیرد

من قرار است که با پسر عموی پدرم ازدواج کنم و از طرفی مادرش میشه دختر خاله پدرم آیا به مشکل برمی‌خوریم؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : به هر حال ازدواج فامیلی ست و درصد خطر وجود دارد که این میزان طی مشاوره ژنتیک معلوم می شود

من قصد ازدواج با کسی رو دارم که برادرش معلولیت ذهنی داره ، این شخص پسر ، پسرعموی مادر من هستش
احتمالش هست که فرزند ماهم مشکل ذهنی پیدا کنه؟
اگر بارداری تحت نظر پزشک داشته باشم میشه که این مشکل برای فرزند من ایجادنشه؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : فقط در صورت انجام آزمایش ژنتیک می توان به طور قطع در مورد ریسک خطر صحبت کرد

من تصمیم به بچه دار شدن دارم و ازدواجم با یک فرد غریبه بوده اما بخاطر اینکه پدرم بیماری کوررنگی داره نگرانم ایا لازم هست بخاطر این موضوع آزمایش ژنتیک بدم یا نباید نگرانش باشم ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : حتما نیاز به مشاوره قبل از بارداری دارید که می توانید مراجعه کنید

من ۳ سقط داشتم ک اولی قلب تشکیل نشد و دومی قلب تو ۹ هفته ایستاد و پزشکم تشخیص دادن ک امپوا انوکساپارین و اسپیرین مصرف کنم که حنین تا ۱۷ هفته رسید و گفتن دچار هیدروسفالی شدید و ناهنجاریهای قلبی است و منو همسرم پسرعمه دختر دایی هستیم ایا مشکل ژنتیک است و اصلا امیدی هست که باردار بشیم

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله. با مدارک پزشکی بارداریهای قبلی مراجعه کنید اطلاعات به شما داده می شود

بیماری سلیاک قبل از تولد و با آزمایش ژنتیک قابل تشخیص هست ؟ و در صورت مبتلا بودن میشه جنین رو سقط کرد یا نه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله امکان بررسی وجود دارد. جهت داشتن سقط میتوانیم مشاوره از پزشکی قانونی را داشته باشیم

مادر و خواهر من تالاسمی مینور هستند . من هیچ بار تست ندادم آیا ممکنه من تالاسمی hb12 داشته باشم و بعدا برای ازدواج و فرزند دار شدن دچار مشکل بشم ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله احتمال مینور بودن شما هم وجود دارد و در صورتی که همسر شما هم مینور باشند ریسک خطر در هر بارداری ۲۵ درصد هست که قابل توجه می بلشد

برای مادری که بیماری پسوریازیس داره ازمایش nipt کمکی میکنه و میشه برای جنین تشخیص داد ؟ من باردارم و 11 هفته دارم .

پاسخ مشاوران ژن آزما : خیر. Nipt قدرت تشخیصی این بیماری را ندارد و پسوریازیس اختلال پوستی هست که معمولا مولتی فاکتوریال می باشد و در این سن بارداری قابلیت برای انجام کاری نبست

اگر آزمایش ازدواج آنها کم خون باشن باید چی کار کنم که قرص خون بخاران تا چند روز باشد ۲۰روز بعدش برن آزمایش ازدواج بده یا فقط خانم باشه یا هردو نفر برن آزمایش ازدواج بده

پاسخ مشاوران ژن آزما : در صورتی که آزمایش قبل از ازدواج نشان دهد که هر دو نفر کم خون هستند معمولا به آنها برای چند روز قرص آهن داده میشود تا اگر کم خونی ناشی از کمبود آهن است برطرف شود ولی اگر کم خونی با تجویز قرص آهن رفع نشد نشان می دهد که احتمالا مشکل ناقل بودن در مورد بتا یا آلفا تالاسمی است و باید آزمایش ژنتیک در این مورد انجام شود.

من و همسرم پسرعمه و دختردایی هستیم. 5 ساله که ازدواج کردیم و قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک هم رفتیم و نتیجه خوب بود. داخل خانواده هم اصلا ناهنجاری ژنتیکی نداریم. میخواستم ببینم قبل از بارداری بازم لازمه که آزمایشات ژنتیک انجام بدیم و ممکنه بچه امون مشکلی پیدا کنه؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : توصیه می شود حتما قبل از اقدام به بارداری با آزمایشاتی که انجام داده اید به آزمایشگاه جهت انجام مشاوره ژنتیک مراجعه کنید . چون بسیاری از آزمایشاتی که به نام آزمایش ژنتیک انجام می شوند کافی نیستند

من امروز سونو انجام دادم عدد nt ۲.۹ هست آیا نیاز به آزمایش ژنتیک سل فری دارم ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : اگر انجام شود قطعا بهتر می باشد

میخواستم بدونم شما مشاوره آنلاین برای ژنتیک انجام میدید و یا تماما باید حضوری انجام بشه ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله مشاوره انلاین ژنتیک انجام میشود
اگر اصفهان هستین حضوری تشریف بیاورید و اگر شهر دیگه ای هستین تلفنی صحبت می کنیم.

من پسر خواهرم و دختر برادرشوهرم هردو فلج مغزی هستند ، آیا ممکنه من باردار شدم رو بچه ی منم تاثیر بذاره؟ چیکار کنم ؟ ارثی هستش ؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : با مدارک پزشکی طی مشاوره حضوری کلیه اطلاعات به شما داده می شود

من ان تی و غربالگری انجام دادم گفتن خوبه جوابش . ولی آنومالی انجام دادم یکی از جنین هام اکوژن در بطن چپ قلبش و پیلکتازی در کلیه هاش مشاهده شده.من باید چیکار کنم؟؟سل فری باید انجام بدم؟؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : حداقل کار انجام nipt و بهترین کار انجام آمنیوسنتز می باشد

آیا برای تخمکی که فریز میشه برای بارداری میشه آزمایش ژنتیک انجام بدم برای قبل از بارداری ؟ چون توی خانواده شوهرم سابقه ناشنوایی وجود داره ولی غریبه هستیم تو ازدواج و توی خانواده من هیچ موردی معلولیت نیست .

پاسخ مشاوران ژن آزما : بله. حتما قبل از بارداری اقدام به انجام آزمایش شود .. با یافتن جهش مربوطه قبل از کاشت با روش pgd می توان سلول سالم را یافت و کاشت داد

آزمایش های ژنتیکی افسردگی و وسواس فکری رو هم تشخیص میدن؟اگه بله تا چه حدی قابل اطمینان هستند؟چون فامیل هستیم و افسردگی و وسواس فکری در خانواده ما وجود داره.

پاسخ مشاوران ژن آزما :بسته به شدت و تعداد افراد مبتلا درصد اطمینان از به جواب رسیدن متفاوت است. برای تخمین و بررسی دقیق حتما نیاز به مشاوره ژنتیک دارید.

من باشوهرم پسردایی دخترعمه هستیم من ازمایش هول اگزوم دادم ۸تاجهش داشتم وشوهرم هیچ ژن جهش یافته ایی نداشت آیا الان مشکلی برای فرزند آیندمون پیش میاد؟؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : برای قطعیت در صحت پاسخ دهی به شما لطفاً جواب آزمایشات را به شماره 09137216113 ارسال کنید.

من سومین بچه یک خانواده ام خواهر و برادرم که ازمن بزرگترن به بیماری دیستروفی عضلانی مبتلا هستن من 20سالمه میخوام بدونم منم امکان داره مبتلا بشم؟
فکر کنم باید ازمایش بررسی ژن ها رو بدم هزینه ش چقدره و. چقد وقت میخواد؟

پاسخ مشاوران ژن آزما : بسته به نوع دیستروفی متفاوت است باید نوع بیماری و جهش مربوطه با آزمایش ژنتیک تعیین شود تا قابلیت قضاوت داشته باشد

آزمایش الکتروفوز بدیم مشخص میشه تالاسمی آلفا هستیم؟ چه آزمایشی باید برای تشخیص تالاسمی انجام بدیم؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : برای تشخیص قطعی حتما نیاز به انجام آزمایش ژنتیک می باشد. الکتروفورز هموگلوبین تشخیص قطعی نیست و درصد احتمال و افتراق بین بتا و آلفا هست.

14ساله ازدواج کردم با همسرم پسر عمو هستیم آزمایشات ژنتیک قبل ازدواج انجام دادیم مشکل نداشت دو تا پسر سالم 13/10 ساله دارم الان در سن 40 سالگی باردارم آزمایش غربالگری نوبت اول های ریسک سندروم دان زده آمینو سنتز انجام دادم دیر جوابش میاد های ریسک 1:16هست و عدد ان تی2/8 با crl59 چند درصد جنین سالم هست؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : قابل پیش بینی نیست.

چند نفر از اقوام درجه دو مبتلا به سرطان هستن ..میخواستم بدونم من و دخترم که 4 ساله است چه آزمایشاتی باید بدیم تا ژن معیوب شناسایی بشه؟ بعد از شناسایی میشه پیشگیری کرد؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : آزمایش پانل سرطان البته نیاز به مشاوره ژنتیک قبل از انجام دارد تا در مورد روش بررسی و کاربرد آن دقیقا توضیح داده شود.

من در 10هفتگی و 4 روزگی آزمایش سل فری انجام دادم و جنسیت پسر اعلام کردن اما سونو ان تی گفته دختر کدوم درسته؟ احتمال خطا هست؟

 

پاسخ مشاوران ژن آزما : جواب سل فری نسبت به سونو در مورد جنسیت دقیق تر است گرچه احتمال خطا در هر دو وجود دارد و ۱۰۰ درصد نیست و فقط با انجام آمنیوسنتز و بررسی کاریوتیپ میشه جنسیت را بطور قطعی مشخص کرد.