ضرورت آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی | مشاوره ژنتیک اصفهان

آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی

آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی آزمایشی هزینه بر اما ضروری و لازم  است که از بسیاری از بیماری های مادرزادی جلوگیری میکند و امکان تولد نوزادانی با نقص مادرزادی را به حداقل می رساند .

قبل از انجام آزمایش ژنتیک اصفهان ابتدا فرد باید مورد مشاوره قرار گیرند و باید مشاوره ژنتیک توسط پزشک متخصص ژنتیک یا پزشک آموزش دیده و دارای مجوز فعالیت مشاوره ژنتیک انجام گیرد.

تاکنون بارها دیده شده که بسیاری از زوجینی که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و برای مشاوره ژنتیک مراجعه نموده اند درخواست انجام آزمایش ژنیک نیز دارند. نکته اینجاست که آزمایشات ژنتیکی بسیار گسترده و متنوع هستند و هرگز نمی توان با انجام یک آزمایش ساده به تمامی اطلاعات ژنتیکی افراد دست پیدا کرد و تمام مشکلات موجود را برای آنان حل نمود پس در این گونه موارد همواره سعی می شود تا اطلاعات لازم به زوجین گوشزد شود و ریسک تخمینی که متوجه ازدواج آنان است به آنها اعلام می گردد

آیا در تمامی ازدواج های فامیلی باید مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را انجام داد

امروزه با افزایش سطح آگاهی زوجین، بسیاری از آنان قبل از اقدام به ازدواج برای انجام مشاوره ژنتیک به کلینیک های مشاوره ژنتیک مراجعه می نمایند.

در موارد زیر نیاز است تا زوجین و یا بیماران برای انجام مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند:

  • زوجینی که سابقه داشتن یک فرزند مبتلا به ناهنجاری های متعدد مادرزادی را داشته اند
  • در صورتی که سابقه یک بیماری شناخته شده ژنتیکی در خانواده وجود داشته باشد
  • قبل از اقدام به ازدواج فامیلی
  • وجود هر گونه نگرانی در مورد بروز بیماری های ژنتیکی در خانواده افراد.
  • تمایل شخصی افراد به استفاده از خدمات مشاوره ای ژنتیک

ضرورت آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی | مشاوره ژنتیک اصفهان

ضرورت انجام مشاوره پزشکی قبل از ازدواج

ازدواج فامیلی در صورتی که زوجین در خانواده خود بیماری های ژنتیکی ، سابقه نازایی ، سقط و مرده زایی داشته باشند ، احتمال تولد نوزاد بیمار را افزایش می دهد . پس لازم است قبل از ازدواج نزد مشاوره ژنتیک روید تا از شیوع بیماریهای ژنتیکی و انواع معلولیت ها پیشگیری کرد.

برای پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی ، باید ازدواجهای فامیلی کنترل شده باشند و پس از طی مراحل آزمایش و مشاوره های ژنتیکی باشد. مشاوره ژنتیکی ، با ارائه اطلاعات از خانواده های در معرض خطر داشتن اختلالات ژنتیکی یا خانواده هایی که دارای اعضای مبتلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی هستند ، حمایت می کند.

چه کسانی قبل از ازدواج باید آزمایش ژنتیک بدهند

عوامل ژنتیک باعث بروز نیمی از معلولیت ها می شوند و نیم دیگر آن مربوط به عوامل غیر ژنتیک است. افراد بهتر است قبل از ازدواج و اگر ازدواج نموده باشند قبل از بارداری و اگر باردار باشند قبل از تولد فرزند به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و عواملی را که سبب افزایش معلولیت کودک می شوند را بررسی نمایند. ازجمله موارد غیرژنتیک موثر بر معلولیت عوامل محیطی، آلودگی ها، مسمومیت ها، مواد بیولوژیک یا شیمیایی می باشند.

بیشتر بدانید:

قبل از ازدواج چه کسانی باید آزمایش ژنتیک بدهند؟

آزمایش های ژنتیکی و سرطان کولورکتال


جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *