عوارض کم خونی سلول داسی | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

عوارض کم خونی سلول داسی چیست؟

SCD می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند. سلول های داسی شکل می توانند در مناطق مختلف بدن منتشر شده و رگ ها را مسدود کنند. انسداد رگ ها می تواند دردناک باشد که به این شرایط بحران های سلول داسی گفته می شود. عوارض کم خونی سلول داسی :

بحران سلول های داسی شکل می تواند در شرایط مختلف ایجاد شوند، از جمله:

  • فشار
  • ارتفاع
  • بیماری
  • تغییرات دما
  • کم آبی بدن

علاوه بر آن، کم خونی سلول داسی می تواند باعث برخی عوارض دیگر شود، از جمله:

کم خونی شدید

کم خونی از کمبود گلبول قرمز ناشی می شود که در این صورت سلول های میکروبی به راحتی شکسته و به اصطلا ح همولیز می شوند. گلبول های طبیعی قرمز خون به طور کلی حدود 120 روز زندگی می کنند اما سلول های داسی شکل حداکثر 10 تا 20 روز زنده می مانند.

عوارض کم خونی سلول داسی | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

سندرم دست و پا

سندرم دست و پا زمانی رخ می دهد که گلبول های داسی شکل، رگ های خونی در دست ها یا پاها را مسدود کرده و باعث تورم و یا زخم شدن دست و پا می شوند. دست و پا متورم اغلب اولین علامت کم خونی سلول داسی در نوزادان است.

تخریب طحال _ sequestration

سلول های داسی شکل می توانند رگ های طحال را مسدود کرده و باعث جداسازی طحال و بزرگ شدن ناگهانی و دردناک طحال شوند. طحال ممکن است به دلیل عوارض بیماری سلول داسی در عملی که به عنوان اسپلنکتومی شناخته می شود، از بدن بیمار خارج شود. طحال در برخی از بیماران کم خونی سلول های داسی شکل کوچک شده و عملکرد آن متوقف به عملکرد متوقف می شود. بیماران بدون طحال بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی مانند استرپتوکوک، هموفیلیوس و سالمونلا قرار دارند.

رشد تاخیری

رشد تاخیری اغلب در افراد مبتلا به SCD اتفاق میفتد. کودکان مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل معمولاً قد کوتاهی دارند اما این احتمال وجود دارد که در بزرگسالی قد آنها رشد بیشتری داشته باشد. اما در این کودکان ممکن است بلوغ جنسی به تأخیر بیفتد چون سلول های داسی شکل نمی توانند اکسیژن و مواد مغذی کافی را تأمین کنند.

عوارض عصبی

تشنج، سکته مغزی یا حتی اغما می تواند از عوارض جانبی بیماری کم خونی سلول داسی شکل باشند. آنها در اثر انسداد رگ های مغزی ایجاد می شوند.

مشکلات چشم

نابینایی در اثر انسداد در رگ های تامین کننده چشم یکی دیگر از عارضه جانبی کم خونی سلول داسی شکل می باشد که می تواند به شبکیه آسیب برساند.

زخم های پوستی

در صورت مسدود شدن عروق کوچک در پاها ناشی از کم خونی سلول داسی شکل، زخم های پوستی در پاها ایجاد می شود.

بیماری های قلبی و سندرم قفسه سینه

کم خونی سلول داسی شکل می تواند به مشکلات قلبی از جمله حملات قلبی، نارسایی قلبی، و ریتم غیر طبیعی قلب منجر شود.

بیماری ریه

آسیب به ریه ها به مرور زمان در ارتباط با کاهش جریان خون می تواند منجر به فشار خون بالا در ریه ها ( فشار خون ریوی ) و زخم ریه ها ( فیبروز ریوی ) شود. آسیب ریه، انتقال اکسیژن به خون را برای ریه ها دشوارتر می کند و می تواند منجر به بحران های بیشتر سلول های داسی شود.

عوارض بارداری

کم خونی سلول سیکل می تواند خطر فشار خون و لخته شدن خون را در دوران بارداری افزایش دهد. همچنین می تواند خطر سقط جنین، تولد زودرس و نوزادان با وزن کم وزن را افزایش دهد.

پریاپیسم

نعوظ دائم و دردناک ممکن است در برخی از مردان مبتلا به بیماری سلول داسی دیده شود. و زمانی اتفاق میفتد که رگ های خونی در آلت تناسلی بیمار مسدود شوند. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به ناتوانی جنسی شود.

سنگ کیسه صفرا

سنگ های صفراوی یکی از عوارض ناشی از انسداد رگ نیست. در عوض، آنها به دلیل تخریب گلبول های قرمز خون ایجاد می شوند. در اثر تخریب گلبول های قرمز خون و تشکیل و تجمع بیش از حد بیلی روبین می تواند منجر به سنگ کیسه صفرا شود.

سندرم قفسه سینه

سندرم قفسه سینه، نوع شدید بحران سلول های داسی شکل خون است.
این بیماری باعث درد شدید قفسه سینه می شود و با علائمی مانند سرفه، تب، خلط، تنگی نفس و پایین بودن سطح اکسیژن خون همراه است.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

آزمایش کاریوتیپ چیست؟

نتیجه آزمایشات ژنتیک

آزمایش ژنتیک مولکولی چیست؟

ژنتیک و سقط جنین

ناهنجاری در یک ژن خاص

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *