تست ژنتیک برای سرطان پستان | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

تست ژنتیک مثبت در تشخیص سرطان پستان

تست ژنتیک برای سرطان پستان : زمانی که به جراح پستان مراجعه می کنید، پزشک، بیمار را معاینه می کند و متوجه می شود که :

  • با سرطان پستان در سن پایین تر از حالت عادی به عبارتی زیر 45 سال رو به رو شده است.
  • و یا فردی که سرطان پستان و سرطان تخمدان درخود و خانواده اش دارد.
  • و همینطور ممکن است فردی مبتلا به سرطان پستان شده باشد که تریپلرنگاتیو(هر سه گیرنده تومور یعنیer,pr,her2) منفی باشد و همینطور زیر 40 سال باشد.
  • مردی که مبتلا به سرطان پستان است .

این ها زنگ خطرهایی برای آن است که مسئله ی ژنتیک مطرح است.
پس از تشخیصاتی که پزشک انجام می دهد، بیمار را به متخصص ژنتیک ارجاع داده و سپس متخصص ژنتیک، بیمار را بررسی کرده و شجره نامه بیمار را می بیند و اگر احساس کند بیمار بیش از ده درصد احتمال ابتلا به ژن های BRCA دارد ، درآن صورت است که برایش تست ژنتیک انجام می دهد.

تست ژنتیک برای سرطان پستان | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

تست ژنتیک

بنابراین نباید هر کسی این تست را انجام دهد و یا هر پزشکی که بیمار به وی مراجعه می کند و مبتلا به سرطان پستان و یا برای مثال، مادرش مبتلا به سرطان پستان است، به بیمار پیشنهاد تست ژنتیک را بدهد.
این تست ها وتفسیرشان بسیار پیچیده است، یا آیا بیمار می خواهد این تست را انجام دهد یا خیر؟ زیرا به دنبال انجام تست ژنتیک، عواقبی وجود دارد.
و اگر این تست مثبت شد و بیمار نخواهد راه های درمانی را انجام دهد، بنابراین به چه دلیلی بیمار باید بداند که تستش مثبت است؟ و یا اینکه دائما نگران باشد.

افرادی که تست ژنتیکشان مثبت است!

یکی از راه ها آن است که، قبل از آن که بیمار مبتلا به سرطان پستان شود به صورت پیشگیرانه هر دو سینه را بردارد و نسج پستان را از زیر پوست تخلیه می کنند و پروتز گذاشته می شود، البته مسائل پیچیده مربوط به خودش را دارد.
زمانی که بیمار سن 35 سال را پشت سر گذاشته و family planning انجام شده ( یعنی به اندازه کافی فرزند دارد)، تخمدان و لوله ها ی رحم که احتمال ابتلا به سرطا ن را دارند، تخلیه می شود.

اگر بیمار حاضر به انجام این کارها نباشد ممکن است، پزشک به بیمار پیشنهاد کند که از دارو به عنوان پیشگیری از ابتلا سرطان پستان استفاده کند. که داروها، تاموکسیفن هستند که طبق شرایطی خاصی باید برای بیمار تجویز شود.
یا اگر بیمار حتی حاضر به انجام این کار نیست، به بیمار پیشنهاد می شود تا از 20سالگی باید خودش را ماهانه معاینه کند و از 25سالگی باید حتما تحت نظر پزشک باشد و همینطور سالانه معاینه شود( برخی معتقدند هر شش ماه یا 12 ماه یک بار) واز 30 سالگی باید ماموگرافی این افراد شروع شود و ام آر آی سالانه هم از 25 سالگی، احتیاج دارند.

طبق آنچه گفته شد، راه های پیشگیرانه فراوانی برای افرادی که مسئله ی ژنتیک در ابتلا به سرطان سینه در آن ها دخیل است، وجود دارد. بنابراین باید طبق توصیه پزشک، یکی از راه های پیشگیرانه از جمله : مراجعه به پزشک، مشاوره ژنتیک و… را انجام دهند و معاینات مرتب را نیز فراموش نکنند.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

سندرم X شكننده علائم و تشخیص بیماری

نتیجه آزمایشات ژنتیک

سرطان پستان و ژنتیک

ژنتیک و سقط جنین

سرطان های ارثی روده بزرگ

ژنتیک پزشکی و انسانی

ژنتیک و سرطان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *