درمان سرطان دهانه رحم | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

Uterus cancer and endometrial malignant tumor as a uterine medical concept as dangerous growing cells in a female body attacking the reproductive system as a symbol of cervical disease treatment diagnosis and symptoms with 3D illustration elements.


درمان سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم به عوامل متعددی بستگی دارد. جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از سه مورد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. برخی از عوامل موثر در انتخاب شیوه درمان:

  • مرحله‌­ای از بیماری که فرد در آن است
  • نوع سرطان
  • اینکه آیا فرد در آینده قصد بارداری دارد یا خیر (به عبارتی آیا فرد در سنین باروری هست یا نه؟)
  • ترجیح بیمار

در موارد پیشرفته از بیماری، گاهی پزشک مجبور به برداشتن کامل رحم بیمار (هیسترکتومی) می­‌شود تا از انتشار سلول­‌های سرطانی و بدخیم به نواحی دیگر بدن جلوگیری کند.

درمان سرطان دهانه رحم | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

عمل جراحی

سرطان دهانه رحم در مرحله اولیه به طور معمول با جراحی برای حذف رحم (هیسترکتومی) درمان می‌شود. هیسترکتومی می‌تواند سرطان دهانه رحم را در مرحله اولیه درمان کرده و از عود پیشگیری کند؛ اما با از بین بردن رحم باردار شدن غیر ممکن می‌شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی قدرتمند مانند اشعه ایکس یا پروتون‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. درمان با پرتودرمانی ممکن است به تنهایی، با شیمی درمانی قبل از عمل برای کاهش تومور یا پس از جراحی برای کشتن سلول سرطانی باقی مانده استفاده شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهایی استفاده می‌کند که معمولاً به داخل رگ تزریق می‌شود تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. دوزهای پایین شیمی درمانی اغلب با پرتودرمانی همراه هستند، زیرا شیمی درمانی می‌تواند اثرات تابش پرتو را افزایش دهد. دوزهای بالاتر از شیمی درمانی برای کنترل سرطان پیشرفته گردن رحم استفاده می‌شود.

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

سرطان دهانه رحم در صورت عدم درمان و تشخیص زود هنگام، می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. در بین شایع‌ترین سرطان‌های دنیا سرطان دهانه رحم رتبه چهارم را از نظر شیوع داراست. همچنین چهارمین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان به علت این بیماری است. حدودا ۷۰ درصد از مبتلایان به این نوع سرطان ساکنین کشورهای در حال توسعه هستند.

راه‌های جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم این اقدامات را انجام دهید:

  • واکسن زدن: ابتلا به HPV را واکسینه کنید. واکسیناسیون برای دختران و زنان سنین 9 تا 26 ساله در دسترس است.
  • آزمون پاپ اسمیر: آزمایش‌های پاپ اسمیر می‌تواند شرایط پیش آگهی دهانه رحم را تشخیص دهد.
  • داشتن رابطه جنسی امن: استفاده از کاندوم، داشتن شرکای جنسی کمتر و تأخیر در سن برقراری رابطه جنسی ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.
  • ترک سیگار

تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم

یکی از روش­‌های بسیار موثر برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه و غربالگری این قبیل بیماران تست پاپ­‌اسمیر است. این تست توسط پزشک انجام می‌­شود و لوله‌ای از طریق واژن به داخل دستگاه تناسلی بیمار فرستاده شده و از سلول‌های دهانه رحم نمونه‌برداری صورت می­‌گیرد. سپس این نمونه (بیوپسی) توسط متخصص پاتولوژیست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته و هر گونه نمای غیر طبیعی در آن تشخیص داده می­‌شود.

دقت کنید با توجه به اینکه آزمایش پاپ‌­اسمیرحس ناخوشایند و هزینه برای بیمار به همراه دارد؛ در بهترین زمان از چرخه جنسی فرد صورت بگیرد تا بهترین نتیجه از آن حاصل شود.

بهترین زمان‌ها برای انجام تست پاپ‌اسمیر:

  • بعد از شروع فعالیت جنسی
  • دو هفته بعد از اتمام عادت ماهیانه
  • حداقل ۴۸ ساعت بعد از نزدیکی

اگر تغییرات غیرطبیعی در مراحل اولیه کشف شود با برداشتن و کشتن سلول‌های تغییر یافته قبل از این که سلول‌ها سرطانی شوند از سرطان پیشگیری می‌شود.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

سندرم X شكننده علائم و تشخیص بیماری

نتیجه آزمایشات ژنتیک

سرطان پستان و ژنتیک

ژنتیک و سقط جنین

سرطان های ارثی روده بزرگ

ژنتیک پزشکی و انسانی

ژنتیک و سرطان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *