سرطان ریه و ژنتیک | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

سرطان ریه و ژنتیک

سرطان ریه و ژنتیک ، آیا با موضوع ارثی بودن سرطان ریه آشنایی دارید؟
سرطان ریه اختلالی است که سلول‌ های این اندام شروع به تکثیر می نمایند و به سرعت یک یا چند توده سرطانی را به وجود می ‌آورند. ریه ‌ها دو عضو اسفنج مانند در قفسه سینه هستند که در هنگام نفس کشیدن اکسیژن وارد آن ها می شود و با هر بازدم دی ‌اکسید کربن از آنها خارج می گردد. سرطان ریه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان زنان و مردان جوامع مختلف محسوب می ‌شود. موضوع ارثی بودن سرطان ریه نیز به ترس افراد دامن زده است.

افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سرطان ریه می شوند.

سرطان ریه و ژنتیک | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

انجام آزمایش ژنتیک در سرطان ریه

ارثی بودن سرطان ریه و مشکلات مرتبط با آن باعث شده افراد زیادی به فکر انجام آزمایش ژنتیک باشند. یکی از جالب ‌ترین پیشرفت‌ هایی که در عرصه درمان سرطان ریه به دست آمده شناسایی تغییرات ژنتیکی در سلول های سرطانی ریه است.

در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان به تازگی دچار سرطان ریه شده اید ممکن است متخصص آنکولوژی با شما در خصوص انجام تست ژنتیک سرطان ریه صحبت کند تا وجود جهش ژنتیکی در شما مشخص گردد.

در صورتی که ارثی بودن سرطان ریه در شما تایید شد شما یک گام مهم در زمینه کمک به سایر اعضای خانواده خود برداشته اید. آنها نیز می توانند آزمایش ژنتیک بدهند و ریسک ابتلا به سرطان ریه را در خود ارزیابی نمایند.

آزمایش ژنتیک چگونه انجام می شود؟

آزمایش ژنتیک شامل آزمایشاتی است که متخصص آزمایشگاه در لابراتوار و با استفاده از نمونه بافت سرطانی شما انجام می دهد. در این آزمایشات سلول‌ های سرطانی در سطح مولکولی بررسی می شوند. نمونه بافت مورد نظر ممکن است به کمک آن نمونه برداری از تومور یا نمونه بافت خارج شده در هنگام جراحی سرطان ریه تهیه شود.

علت انجام تست ژنتیک این است که معمولاً در سرطان ‌ها، جهش ژنتیکی و سایر تغییراتی که در رشد سلول ها تاثیر می گذارند دخیل هستند. در صورتی که پزشک این جهش ‌ها را شناسایی کند می تواند از روش های درمانی برای هدف قرار دادن این جهش ها و جلوگیری از پیشرفت سرطان بهره بگیرد زیرا جهش ژنتیکی باعث پیشرفت سرطان می شود.

ارثی بودن سرطان ریه و ارتباط آن با جهش ژنتیکی

جهش ژنتیکی به تغییراتی می شود که برای یک ژن در یک کروموزوم به وجود می آید. همه ژن ها از توالی متغیر ۴ آمینو اسید که آدنین، تیروزین، سیتوسین و گوانین نام دارند به وجود آمده اند. در صورتی که یک ژن در معرض مواد سمی موجود در محیط قرار بگیرد یا هر نوع تغییری در رشد و تکثیر آن به وجود بیاید به این وضعیت اصطلاحاً جهش ژنتیکی گفته می شود.

در جهش ژنتیکی روند رشد و تکثیر سلول ها مختل می شود و ریسک ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند. انجام آزمایش ژنتیک به شناسایی جهش های ژن کمک می کند.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

سندرم X شكننده علائم و تشخیص بیماری

نتیجه آزمایشات ژنتیک

سرطان پستان و ژنتیک

ژنتیک و سرطان دهانه رحم

سرطان های ارثی روده بزرگ

ژنتیک پزشکی و انسانی

سرطان ریه چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *