سندرم ادوارد یا تریزومی 18 چیست | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

سندرم ادوارد یا تریزومی 18

سندرم ادوارد (Edwards Syndrome) یا تریزومی 18، شرایطی است که به علت خطا در تقسیم سلولی ایجاد می‌شود. در این شرایط، یک کروموزوم اضافی در سلول‌ها وجود داشته و الگوی طبیعی رشد دچار اختلال می‌گردد که ممکن است حتی پیش از تولد نیز سلامتی و حیات جنین را تحت الشعاع قرار دهد. در ایالات متحده، از هر 2500 بارداری، یک جنین و از هر 6000 نوزاد متولد شده نیز یک نوزاد به اختلال تریزومی 18 مبتلا است. اما مجموع میزان شیوع این اختلال رقم بسیار بالاتری دارد، زیرا میزان قابل توجهی از این جنین‌ها هرگز متولد نمی‌شوند و در سه ماهه‌ دوم یا سه ماهه‌ سوم بارداری از دست می‌روند.

بر خلاف سندرم داون

که آن هم به علت وجود یک کروموزوم اضافی ایجاد می‌شود، مشکلات و عوارض درمانی سندرم ادوارد بسیار بیشتر بوده و در ماه‌ها و سال‌های نخست زندگی با خطرات احتمالی بیشتری همراه است.

سندرم ادوارد یا تریزومی 18 چیست | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

 

 

بر اساس مطالعات انجام شده

تنها 50% نوزادان دارای این اختلال، زنده می مانند و احتمال زنده ماندن نوزادان دختر نیز بالاتر از پسران است.
این نوازادان، پس از تولد در بخش مراقبت‌های ویژه (NICU) نگهداری می‌شوند. گرچه اغلب نوزادانی که به دلیل سندرم ادوارد از دنیا می‌روند پسر هستند، اما در هر دو جنسیت نوزادان دارای وزن بالاتر، احتمال زنده ماندن بیشتری نیز دارند.

نوازادانی که با وجود اختلال تریزومی 18 زنده می‌مانند، پس از ترخیص از بیمارستان باید در منزل علاوه بر مراقبت والدین، تحت پرستاری نیز قرار بگیرند. با وجود اینکه تنها حدود ده درصد از این کودکان تا تولد یک سالگی دوام می‌آورند، اما کودکانی هم هستند که سال ها در کنار خانواده‌ی خود زندگی می‌کنند و وارد جامعه می‌شوند. تعداد اندکی از بزرگسالان (اغلب دختران) مبتلا به سندرم ادوارد تا سنین بیست یا سی سالگی نیز زندگی می‌کنند، هر چند تاخیرهای قابل ملاحظه‌ای در رشد آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود نتوانند به طور مستقل و بدون مراقبت کامل اوقات خود را بگذرانند.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

درمان کم خونی سلول های داسی شکل

علل آب مروارید مادرزادی و ژنتیک

انواع آب مروارید مادرزادی

ژنتیک و سقط جنین

ناهنجاری در یک ژن خاص

عوارض کم خونی سلول داسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *